Nakon duga četiri mjeseca poprilično iscrpljujuće bitke argumentima, Sindikat i Matica umirovljenika Hrvatske uspjeli su po četvrti put u posljednje četiri godine srušiti odredbu o obveznim plaćenim liječničkim pregledima za vozačke dozvole za umirovljenike. Sretna vijest za više od 280.000 starijih vozača, stigla je 1. travnja 2019. iz Ministarstva rada i mirovinskog sustava. Misleći da je prvotravanjska šala, pročešljali smo cijeli Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koji je upućen na prvo čitanje u Hrvatski sabor. Nemalo smo ostali iznenađeni kada smo vidjeli da je Ministarstvo unutarnjih poslova povuklo svoj prijedlog za uvođenje plaćenih liječničkih pregleda kod medicine rada za starije vozače. Odmah smo to objavili i na tematskoj stranici SUH-a i počela je navala smijeha. Ne, nitko nije povjerovao da su umirovljeničke udruge po četvrti put pobijedile MUP!
Napad šupljim argumentima
MUP je svoj naum nastojao opravdati pozivanjem na Direktivu (Eu) 2018/645 Europskog parlamenta i Vijeća od 18. travnja 2018. i Direktivu 2006/126/EZ o vozačkim dozvolama. Prva direktiva uopće ne govori o liječničkim pregledima za starije vozače, već za profesionalce, dok druga samo preporuča „uvođenje zdravstvenih pregleda kao jamstva ispunjenja minimalnih standarda psihofizičke sposobnosti za upravljanje drugim motornim vozilima” Štoviše, Europska praksa pokazuje kako sedam zemalja članica EU uopće nema propisane liječničke preglede za starije vozače, dok velika većina ostalih to propisuje, ali kao pregled kod liječnika opće prakse, a ne nepoznatog liječnika medicine rada, kao što je stajalo u domaćem prijedlogu.
Odmah je bilo jasno da se ovdje radi o pogodovanju liječnicima medicine rada, koji niti ne poznaju zdravstveno stanje vozača, niti za cijenu od 350 kuna izvrše valjani pregled, pa se to pretvara u čistu kupnju zdravstvene potvrde. Teza voditelja Službe za sigurnost cestovnog prometa MUP-a Josipa Mataije o pogubnosti starijih za volanima nije odgovarala službenoj statistici MUP-a.
Mišljenje bez struke
Revoltirani predstavnici umirovljeničkih udruga najprije su pokušali argumentima promijeniti situaciju na sjednicama Nacionalnog vijeća za umirovljenike i starije osobe, gdje su pozvani obrazložiti prijedlog i predstavnici policije. Kada ni to nije urodilo plodom, SUH i MUH su 17. siječnja poslali otvoreno pismo ministru unutarnjih poslova Davoru Božinoviću, koji na nj uopće nije reagirao. Stoga je posredstvom MRMS-a dogovoren sastanak umirovljenika i predstavnika MUP-a. Susret dviju strana odvio se 29. siječnja u Ravnateljstvu policije, gdje su obje strane „rovovski držale svoje pozicije” te nisu niti milimetra odstupale u svojim stavovima. Pritom su gospoda iz MUP-a objasnila kako je spomenuti prijedlog mišljenje struke, a ta se struka sastojala od predstavnika Fakulteta prometnih znanosti te Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i medicine rada. Nigdje u radnoj skupini koja je predložila izmjene i dopune Zakona o sigurnosti prometa na cestama nije bilo predstavnika relevantnih institucija, poput Ministarstva zdravstva ili Hrvatskog autokluba.
Stoga su SUH i MUH zatražili sastanak s predstavnicima Ministarstva zdravstva koji se i održao 21. veljače, a na njemu su i predstavnice medicine rada i HZJZ-a ispaljivale otrovne strelice prema umirovljenicima do razmjera koji su bili uvredljivi po predstavnike umirovljeničkih udruga. Državni tajnik Tomislav Dulibić, inače pomoćnik ministra zdravstva Kujundžića, demantirao je ponovljene tvrdnje MUP-a o stručnim kriterijima, naglasivši kako nitko iz Ministarstva zdravstva nije dao službeno ili neslužbeno mišljenje o Nacrtu prijedloga izmjena i dopuna spornog zakona, čime je dao vjetar u leđa tvrdnjama umirovljenika.
Nakon provedenog javnog savjetovanja, koje je trajalo od 15. veljače do 4. ožujka, na koje su se SUH i MUH očitovali, ponovno su dobili odbijenicu od MUP-a i to s jednakim, šabloniziranim i neuvjerljivim argumentima, pribjeglo se sljedećem koraku – otvorenom pismu premijeru An- dreju Plenkoviću.
Ono je odaslano 19. ožujka, s jasnim detaljno opisanim argumentima protiv uvođenja obveznih liječničkih pregleda za starije osobe. I gle čuda! Iz prijedloga izmjena i dopuna zakona na sjednici Vlade izbačeno je sve što bi na bilo koji način imalo veze s obveznim liječničkim pregledima ili starijim osobama kao vozačima ili pak uvođenjem diskriminatornog dobnog limita od 65 odnosno 67 godina.
Sve po starom
Tako su umirovljeničke udruge opet dobile bitku protiv istog nezasitnog lobija medicine rada i njihovih vjernih policijskih štovatelja. Liječnički pregledi ostali su nepromijenjeni, odnosno liječnik opće prakse, uvidom u medicinski karton – dijagnoze i terapije, određuje može li ili ne može njegov pacijent voziti. Ovisno o slučaju, o tome je dužan obavijestiti pacijenta i MUP. Time je spriječen novi oblik diskriminacije po dobi, koji je na njih mogao utjecati tako da bi im bila smanjena mobilnost, ne bi mogli obavljati svakodnevne potrebe, zdravstvena skrb bi im bila nedostupna (naročito u ruralnim krajevima), a društvena izoliranost bi se povećala zbog smanjene mobilnosti. Spriječeno je i daljnje osiromašivanje starijih zbog plaćanja takvih liječničkih pregleda.
No, stariji vozači i dalje moraju biti na oprezu. Naime, druge odredbe u Prijedlogu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, vezane uz teže prometne prekršaje i pre- kršitelje-recidiviste znatno su postrožene. Stoga se preporuča oprez u vožnji i starijima i mlađima.
Milan Dalmacija