Račun – uvijek tražite i uzmite račun kada nešto kupujete ili plaćate, provjerite račun još dok ste u trgovini ili u nazočnosti trgovca, a ako račun nije u redu odmah reagirajte.
Popravci – ako imate popravak u stanu (prozori, sanita- rije…), uvijek prije početka radova pitajte za cijenu, a za radove čija vrijednost prelazi 500 kuna, izvođač vam treba dostaviti predračun s opisom posla i utroška materijala, kojeg mora i potpisati. Predračun potpišite samo ako ste u potpunosti suglasni sa svim stavkama. Ako se tako dogovorena cijena poveća za više od 10 posto, izvođač treba tražiti vašu suglasnost. Ako ju niste dali, niste dužni platiti.
Jamstvo – za svaki tehnički proizvod (kućanski aparati i uređaji) trebate uz račun dobiti i jamstvo. Jamstvo trgovac treba ovjeriti i upisati datum prodaje, jer bez toga nije valjano.
Materijalni nedostatak – za svaki proizvod kojeg ste kupili imate pravo na zaštitu za slučaj materijalnog nedostatka u roku od dvije godine od kupnje, što uključuje besplatni popravak proizvoda, zamjenski proizvod, sniženje cijene proizvoda ili povrat novca. Ako ne zatražite zamjenski proizvod, obično vam ga neće ponuditi, zato budite uporni.
Otkaz ugovora na daljinu – kupnja obavljena putem telefona, interneta ili izvan poslovnog prostora trgovca (na štandu, u vašem stanu.) može se otkazati u roku od 14 dana od primitka proizvoda ili potpisa ugovora, ali, ne zaboravite, otkazuje se u pravilu samo pisanim putem. Kod teleoperatera, moguće je dogovorno otkazati ugovor i telefonskim putem. Starije osobe su najčešće žrtve i vrlo lako ih se obrlati, a pri tom niti ne daju svoje podatke (poput OIB-a), već ih prevaranti sami „izguglaju” putem datuma rođenja.
Proizvod koji niste naručili niste dužni primiti
– često se pokušava prevariti potrošače tako da im se dostavi roba koju su „navodno” naručili i traži se novac za nju. Ako niste naručili, odbijte i robu i plaćanje.
Prezentacije i kupnja – ne odazivajte se na prezentacije proizvoda i usluga, kako u privatnim stanovima, tako i u restoranima, hotelima i sličnim mjestima, jer su one gotovo uvijek zamka za prijevaru, a potrošače se prisiljava na kupnju proizvoda ili usluga.
Povoljnije usluge – ne puštajte u svoj stan agente koji nude povoljnije usluge za struju, plin, internet i ostalo, jer gotovo uvijek prevare potrošača, prešute ili nedovoljno objasne sve što trebate znati u takvim situacijama. Prijevaru otkrijete tek kada dobijete račun, a tada zna biti kasno, ako odmah ne reagirate. Pitajte za savjet mlađe članove obitelji ili susjede.
Previsoki računi – ako ste dobili previsoki račun za struju, plin ili vodu, a niste imali povećanu potrošnju, platite nesporni dio računa, a ostatak osporavajte pisanim putem, ako imate razloge za osporavanje. Vrlo često će vaša žalba biti odbijena, a onda vam prijeti ovrha ako trošak ne podmirite.
Registar „Ne zovi” – ako ne želite da vas trgovci nazivaju na telefon i mobitel na pretplatu, možete se upisati u Registar „Ne zovi”. Pisanim putem se obratite svom operateru i u roku od 7 dana vas mora upisati u Registar. Ako vas bilo koji trgovac i nakon upisa naziva prijavite ga tržišnoj inspekciji, kazne su jako visoke. Obrazac zahtjeva možete pronaći na www.hakom.hr
Ana Knežević
Male „cake” za spas
Ako je trgovac povrijedio vaša potrošačka prava, prvo pokušajte razgovorom riješiti problem. To najčešće uspije, ali ako ne uspije, trgovcu uputite pisani prigovor za kupljeni proizvod ili uslugu. Trgovac je dužan odgovoriti u roku od 15 dana. Ako ne odgovori ili niste zadovoljni odgovorom obratite se tržišnoj inspekciji.
Ako ni inspekcija ne riješi problem, trgovca možete prijaviti sudovima časti – obrtnike Sudu časti pri Hrvatskoj obrtničkoj komori, a tvrtke Sudu pri Hrvatskoj gospodarskoj komori. Postupak pri ovim sudovima je besplatan.
Ako imate problema sa javnim uslugama – grijanje, struja, voda, pošta, smeće i ostalo – možete se obratiti povjerenstvu za reklamacije u društvu koje vam pruža uslugu, koje vam mora odgovoriti u roku od 30 dana.
Besplatne potrošačke savjete možete dobiti na telefon 0800 414 414 pri Ministarstvu gospodarstva, radnim danom od 10-14 sati. Od 1. travnja 2019. sve inspekcijske službe su objedinjene u Državni inspektorat, a potrošači se mogu obratiti na sljedeću adresu: Ministarstvo gospodarstva Uprava za inspekcijske poslove u gospodarstvu Ul. grada Vukovara 78, Zagreb pisanim prigovorom poštom ili osobno u Pisarnici Ministarstva i na e-mail: prijava@mingo.hr
Pazite! Inspekciji se ne možete obratiti, ako se niste prethodno žalili trgovcu.
Članovi udruga za zaštitu potrošača trebaju se uvijek prvo obratiti svojoj udruzi.