Sindikat umirovljenika Hrvatske
Nema rezultata
Vidi sve rezultate
  • Naslovna
  • O nama
    • Zašto je osnovan Sindikat umirovljenika?
    • Tijela upravljanja SUH-a
    • Županijska povjereništva SUH-a
    • Organizacijska shema SUH-a
    • Podružnice SUH-a
    • Pristupnica članstvu SUH-a
  • Dokumenti
  • Aktivnosti
    • Grad Zagreb
    • Zagrebačka županija
    • Krapinsko-zagorska županija
    • Bjelovarsko-bilogorska-županija
    • Osječko-baranjska županija
    • Brodsko-posavska županija
    • Istarska županija
    • Splitsko-dalmatinska županija
    • Dubrovačko-neretvanska županija
    • Sisačko-moslavačka županija
    • Zadarska županija
    • Naši sindikalni povjerenici
    • Priopćenja
  • Iz medija
  • Pravni savjeti
    • Pravni savjeti
    • Psihološka radionica/pričaonica
    • Zdravstvena i mirovinska prava
    • Pitaj pravnika
  • Povlastice
    • Povlastice za članove SUH-a!
    • Ugovorni partneri
  • Glas umirovljenika
  • Naslovna
  • O nama
    • Zašto je osnovan Sindikat umirovljenika?
    • Tijela upravljanja SUH-a
    • Županijska povjereništva SUH-a
    • Organizacijska shema SUH-a
    • Podružnice SUH-a
    • Pristupnica članstvu SUH-a
  • Dokumenti
  • Aktivnosti
    • Grad Zagreb
    • Zagrebačka županija
    • Krapinsko-zagorska županija
    • Bjelovarsko-bilogorska-županija
    • Osječko-baranjska županija
    • Brodsko-posavska županija
    • Istarska županija
    • Splitsko-dalmatinska županija
    • Dubrovačko-neretvanska županija
    • Sisačko-moslavačka županija
    • Zadarska županija
    • Naši sindikalni povjerenici
    • Priopćenja
  • Iz medija
  • Pravni savjeti
    • Pravni savjeti
    • Psihološka radionica/pričaonica
    • Zdravstvena i mirovinska prava
    • Pitaj pravnika
  • Povlastice
    • Povlastice za članove SUH-a!
    • Ugovorni partneri
  • Glas umirovljenika
Nema rezultata
Vidi sve rezultate
Sindikat umirovljenika Hrvatske
Nema rezultata
Vidi sve rezultate
Naslovnica Naslovna

STARIMA GORI POD PETAMA

Kada će Hrvatska uvesti doprinos za dugotrajnu skrb?

13. studenoga 2024.
A A
Kada će Hrvatska uvesti doprinos za dugotrajnu skrb?

Starenje stanovništva je činjenica, sveprisutna činjenica širom zemaljske kugle pa tako i u Hrvatskoj. Desetljećima se u političkim i znanstvenim krugovima raspravlja o temi starenja stanovništva, ali nedovoljno, možemo slobodno ustvrditi. Tek su nešto glasniji političari u predizborno vrijeme kada se razmeću manje ili više ostvarivim ciljevima. Stajališta o posljedicama starenja se razlikuju, a postavlja se i pitanje kakve trendove možemo očekivati u narednim razdobljima. Također, činjenica je da kako ljudi stare, potrebna im je veća pomoć u aktivnostima vezanim za svakodnevni život. Takva je pomoć uglavnom skupa i za mnoge nedostupna.

Dugotrajna skrb je goruće političko pitanje, posebice za države sa srednjim i niskim dohotkom. Ovakva vrsta skrbi podrazumijeva čitav niz usluga osobama smanjenih funkcionalnih mogućnosti, fizičkih ili kognitivnih. Govorimo o osobama koje su ovisne o tuđoj pomoći u dužem vremenskom razdoblju. Pomoć se odnosi na obavljanje osnovnih svakodnevnih aktivnosti kao što su ustajanje iz kreveta, pranje, oblačenje, hranjenje, odlazak na wc. Osobe mogu trebati i pomoć oko svakodnevnih aktivnosti poput kuhanja, pospremanja, pranja odjeće, telefoniranja ili upravljanja financijama. Dugotrajna skrb može biti formalna, u domovima za starije osobe, izvaninsitucionalna, npr. neka vrsta socijalne usluge u kući, i neformalna, a što znači obiteljska i neplaćena.

Pogled preko granice

Hrvatska zasad prilično loše skrbi o svojim starijim građanima. U tom smislu, naša država bi trebala poboljšati i revitalizirati sustav dugotrajne skrbi (ako je ikada u konkretnom smislu riječi postojao) na više razina – financijskoj, normativnoj i organizacijskoj.

Ako pogledamo preko granice susjedne nam Slovenije, vidjet ćemo znatno bolju situaciju. Od 2021. godine Slovenci imaju Zakon o dugotrajnoj skrbi, a od 1. srpnja 2025. plaćat će doprinos za osiguranje za dugotrajnu skrb. Zakon o dugotrajnoj skrbi naši susjedi nisu donijeli preko noći, raspravljali su o njemu dvadeset godina. Utvrđena stopa doprinosa za zaposlene iznosi jedan posto, jedan posto za poslodavca i jedan posto za umirovljenike, postotak izdvojen iz neto mirovine. Nadalje, za Slovence postoji i mogućnost uvođenja prireza od 2028., eventualno nešto kasnije, uz uvjet da prihodi od doprinosa budu dostatni za financiranje svih prava kao i ostalih troškova iz Zakona o dugotrajnoj skrbi.

Ako govorimo o uvođenju doplata nakon 2028., onda bi korisnici usluga dugotrajne skrbi trebali dodatno plaćati neke usluge, u onoj mjeri u kojoj procijenjena financijska sredstva ne bi bila dovoljna za pokrivanje troškova. Za dugotrajnu njegu i pomoć kod kuće ili u nekoj ustanovi plaćalo bi se 10 posto, a 20 posto bi se plaćalo od vrijednosti usluge dugotrajne skrbi u okviru usluge prava na osnaživanje i samostalnost.

Države pomažu svoje stare

Što se tiče dugotrajne skrbi u nekoj od slovenskih ustanova ili domova, iz obaveznog zdravstvenog osiguranja korisnicima je pokriven trošak rehabilitacije i njege, dok trošak smještaja i hrane korisnici plaćaju sami. Nadalje, od početka prosinca 2025. Slovenci će, misli se na sve one koji imaju pravo na dugotrajnu skrb u instituciji, u skladu s ovim zakonom, ostvarivati svoje pravo na obavezno osiguranje za dugotrajnu skrb. Takve troškove zasad snose pojedinci sami. Nije naodmet spomenuti da u Sloveniji već pola stoljeća postoji organizirani sustav domova za starije osobe.

Hrvatska još uvijek nije donijela strategiju dugotrajne skrbi. Naravno da sama strategija nije dovoljna. To je tek jedna od karika u lancu.

JAPAN: Različite zemlje imaju različito organiziranu dugotrajnu skrb. Japan danas ima dobro razvijenu dugotrajnu skrb za starije i nemoćne, a to je zato što im je dugotrajna skrb već dugo u središtu socijalne politike. U posljednje 24 godine Japanci imaju obavezno osiguranje za dugotrajnu skrb. Tu su i brojna istraživanja koja se neprestano provode s ciljem utvrđivanja učinaka obaveznog osiguranja za dugotrajnu skrb.

NJEMAČKA: Na europskom tlu jako dobar primjer o provođenju dugotrajne skrbi nalazimo u Njemačkoj. Nijemcima se doprinosi za dugoročnu skrb odbijaju od bruto plaće svakog zaposlenika. Od siječnja 2024. taj odbitak u Njemačkoj iznosi 3,4 posto od bruto dohotka, 1,7 posto plaća poslodavac i 1,7 posto zaposlenik. Zaposleni bez djece, stariji od 23 godine, plaćaju dodatak od 0,6 posto od svoje bruto plaće. Osiguranje za dugoročnu skrb (Pflegeversicherung) je izravno povezano sa zdravstvenim osiguranjem te je dio zakonskih doprinosa za socijalno osiguranje. Švicarci pak u usporedbi s Nijemcima, Talijanima, Norvežanima i Britancima, imaju nepovoljniji sustav dugotrajne skrbi. Visoke troškove vezane za kućnu ili institucionalnu skrb plaćaju sami, i to u visokom postotku. Financijske potpore za neformalne njegovatelje su im vrlo niske. Švicarci za liječničke preglede i lijekove participiraju iz vlastitog džepa s 10 posto od ukupne vrijednosti.

NIZOZEMSKA: Nizozemci su odavno dugoročnu skrb o starijima učinili sastavnim dijelom sustava opće zdravstvene skrbi. Zakonski su to uredili još 1968., radeći na poboljšanju i unapređivanju sustava. Nizozemski porezni obveznici izdvajaju gotovo 10 posto svojih prihoda za premije osiguranja. Nizozemska je 2021. godine potrošila 4,1 posto od bruto domaćeg proizvoda na dugoročnu skrb, a što je više od bilo koje druge države koja je pod ocjenjivačkim okom Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj, i četiri puta više od iznosa koji su potrošile Sjedinjene Američke Države.

Bez strategije i podataka

No, vratimo se na stanje u našoj državi. Nama svakako nedostaju pristojne baze podataka, slažu se stručnjaci. Već smo zaključili da nemamo ni strategiju. Kad krenete istraživati ovu problematiku, vrlo brzo možete zaključiti da statistika koja se odnosi na dugotrajnu skrb kod nas je gotovo nepostojeća.

Dugoročna skrb o starijima treba biti stavljena na daleko bitnije mjesto u ukupnoj socijalnoj politici. Vrlo je bitno definirati i pravo na status njegovatelja u neformalnom dijelu skrbi. Drugim riječima, ovaj oblik skrbi treba profesionalizirati. Očito da je pred Hrvatskom još puno posla da bi uopće utrla put i otvorila prostor za raspravu oko nužnog i prijeko potrebnog Zakona o dugotrajnoj skrbi. Zašto se onda ponašamo kao da imamo sve vrijeme ovoga svijeta dok tolikim ljudima treće dobi gori pod petama? I da, ne zaboravimo da svi starimo. Bez iznimke. Stoga, svima nam je potrebna zakonski uređena zaštita naših prava i obveza na svakom dijelu našeg životnog puta. I onima koji sami polako umiru u svojim stanovima s niskim mirovinama i bez društvene potpore, i onima koje periodično potpomaže prezaposlena obitelj, i onima u domovima bez dovoljno njegovatelja. U zemlji bez dovoljno palijativnih kreveta, bez hospicija, izolirani na margini društvenog interesa, tako kopne naši stari.

Melita Funda

DijeliTvitajPošaljiPošalji
Prethodni

Prosvjedom do povećanja mirovina

Sljedeći

Mijenjam manju kuću za umjetno koljeno

Povezano Vijesti

Janjetina na račun umirovljenika
Naslovna

Janjetina na račun umirovljenika

10. lipnja 2025.
eSavjetovanje za naivne
Naslovna

eSavjetovanje za naivne

10. lipnja 2025.
Hodam, dišem, živim i fotografiram
Naslovna

Hodam, dišem, živim i fotografiram

10. lipnja 2025.
Sljedeći

Mijenjam manju kuću za umjetno koljeno

Još uvijek daleko od pregovaranih zahtjeva

Još uvijek daleko od pregovaranih zahtjeva

Najnovije

Prekrasan izlet u Karlovac i Rastoke

Prekrasan izlet u Karlovac i Rastoke

10. lipnja 2025.
Sportski dan na Staroj Dravi

Sportski dan na Staroj Dravi

10. lipnja 2025.
Grah za praznik rada

Grah za praznik rada

10. lipnja 2025.
Sajam cvijeća i sjajni mjuzikl

Sajam cvijeća i sjajni mjuzikl

10. lipnja 2025.
Izborna skupština uz druženje i zakusku

Izborna skupština uz druženje i zakusku

10. lipnja 2025.
Uspješno održana prva psihološka radionica

Uspješno održana prva psihološka radionica

10. lipnja 2025.
Uspješna skupština i izlet

Uspješna skupština i izlet

10. lipnja 2025.
Veseli Praznik rada i izlet na Križnicu

Veseli Praznik rada i izlet na Križnicu

10. lipnja 2025.
Proljeće puno aktivnosti

Proljeće puno aktivnosti

10. lipnja 2025.
Izlet u Bratislavu i Prag

Izlet u Bratislavu i Prag

10. lipnja 2025.
Suh logotype

Trg kralja Petra Krešimira IV. 2
10 000 Zagreb

Tel/Faks: +385 1 46 55 146
+385 1 46 55 111
+385 1 46 55 190

Email: suh@suh.hr

OIB: 68205802695

Nove objave

  • Prekrasan izlet u Karlovac i Rastoke 10. lipnja 2025.
  • Sportski dan na Staroj Dravi 10. lipnja 2025.
  • Grah za praznik rada 10. lipnja 2025.

Kategorije

Redizajn web stranice napravljen je uz financijsku potporu Grada Zagreba kroz projekt "Informacijom do prava" (2022.)

Izrada stranice: Vidoš dizajn

© 2022 Sindikat umirovljenika hrvatske.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Nema rezultata
Vidi sve rezultate
  • Naslovna
  • O nama
    • Zašto je osnovan Sindikat umirovljenika?
    • Tijela upravljanja SUH-a
    • Županijska povjereništva SUH-a
    • Organizacijska shema SUH-a
    • Podružnice SUH-a
    • Pristupnica članstvu SUH-a
  • Dokumenti
  • Aktivnosti
    • Grad Zagreb
    • Zagrebačka županija
    • Krapinsko-zagorska županija
    • Bjelovarsko-bilogorska-županija
    • Osječko-baranjska županija
    • Brodsko-posavska županija
    • Istarska županija
    • Splitsko-dalmatinska županija
    • Dubrovačko-neretvanska županija
    • Sisačko-moslavačka županija
    • Zadarska županija
    • Naši sindikalni povjerenici
    • Priopćenja
  • Iz medija
  • Pravni savjeti
    • Pravni savjeti
    • Psihološka radionica/pričaonica
    • Zdravstvena i mirovinska prava
    • Pitaj pravnika
  • Povlastice
    • Povlastice za članove SUH-a!
    • Ugovorni partneri
  • Glas umirovljenika

© 2022 Sindikat umirovljenika hrvatske.

Web stranica koristi kolačiće da bi omogućila bolju funkcionalnost i izgled stranice. Nastavkom korištenja ove stranice, dajete suglasnost za njihovo korištenje.