Pitanje: Moje pitanje se odnosi na nadoknadu troškova pregleda u poliklinici Croatia osiguranja. Već dvije godine imam ortopedske probleme, ali moja liječnica kaže da to nije ništa i „da su to godine“. Ne želi me uputiti na preglede. Zato sam bila prisiljena sama otići privatno kod ortopeda i to sama platiti jer mi se stanje pogoršava. Da li HZZO nadoknađuje troškove tih pregleda? (P.G., Rijeka)
Odgovor: U sustavu zdravstvene zaštite i obaveznog zdravstvenog osiguranja u RH određeno je (uz neke iznimke), da liječnik opće prakse, tj. obiteljski liječnik procjenjuje Vaše zdravstveno stanje i daje uputnice za specijalističke preglede. Sukladno tome HZZO plaća usluge pregleda i liječenja za one zdravstvene djelatnike i ustanove s kojima ima ugovor i u kojima možete obaviti pregled temeljem uputnice. To znači da tamo idete s uputnicom Vašeg obiteljskog liječnika na specijalistički pregled, pa to ne morate platiti. Ukoliko idete sami nekom liječniku bez uputnice, tada sami i plaćate. Izniman je slučaj kada HZZO nadoknađuje preglede i kod “privatnika” jest kada imate uputnicu s naznakom HITNO, a ne uspijevate dobiti pregled kod ugovorenih partnera HZZO-a. Hitnost mora biti naznačena na uputnici, a ugovorni partner HZZO-a vam mora upisati datum pretrage koju kod njega možete obaviti pa je vidljivo da pretragu trebate predugo čekati. Svakako prvo morate pokušati obaviti pregled kod ugovorenog partnera HZZO-a. A tek nakon toga imate pravo otići “privatniku” i tada će Vam HZMO nadoknaditi trošak. U pravilu to znači da platite uslugu i tražite povrat novca od HZZO-a.