Piše: Milan Dalmacija
Od 1. lipnja poskupili su domovi umirovljenika, vrištali su naslovi iz novina i s televizije. Još jedan udar na ionako devastirani standard umirovljenika bio je neizbježan, a došao je na samom početku previranja oko mirovinske reforme. Kao mamac da javnost skrene od bitnog, ili kao još jedno u nizu poskupljenja, pitali smo se. Mamac nije bio.
No, kako se umirovljenici koji žive u domovima nose s tim? Objasnit ćemo na primjeru Ankice Šoštarić, koja živi u jednom zagrebačkom domu umirovljenika. Pisala nam je ogorčena zbog novonastale situacije, koja je za nju, ali i velik broj drugih umirovljenika, dodatno osiromašenje.
„Morala sam otići u banku zbog povišenja cijene za smještaj u domu i, suma sumarum, ostaje mi od moje mirovine i 37 godina rada u Krašu – 52 kune! Vrlo dobro se zna kakve su mirovine i da svakome od nas ostaje jako malo za vlastite potrebe, one najosnovnije, često ne više od dva paradajza i jedne paprike”, ogorčena je Ankica Šoštarić, te pita: „A lijekovi, higijenske potrepštine, dodatna hrana, knjige, kultura?”
Visoki troškovi
Čemu onda poskupljenje, koje u zagrebačkom slučaju iznosi od 10 do 14 posto, a u slučajevima poput Koprivnice i do 40 posto?! Iako smo se nadali da ćemo dobiti odgovor da je poskupljenje opravdano poboljšanjem usluge ili zaposlenjem novog osoblja, rečeno nam je da su sve uzrokovali sami domovi koji – posluju s gubicima!
„Odluka o povećanju cijena donesena je nakon detaljne i dugoročne analize poslovanja domova te procjene relevantnih čimbenika, koji utječu na njihovo poslovanje. Prema službenim izvješćima financijskog poslovanja svih 10 domova za starije osobe, čija su osnivačka prava prenesena na Grad Zagreb, ukupni rashodi proteklih godina bili su znatno veći u odnosu na ostvarene prihode”, rekla je pročelnica Gradskog ureda za socijalnu zaštitu i osobe s invaliditetom Romana Galić, te dodala kako su razlozi za takvo stanje različiti, od smanjenja decentraliziranih sredstava iz državnog proračuna, preko usklađivanja rashoda temeljem državnih propisa i kolektivnih ugovora, do rasta cijena energenata i komunalnih usluga.
To, naposljetku, dovodi do toga da je ekonomska cijena domova, uz poskupljenje, i dalje otprilike 25 posto niža od stvarnih troškova poslovanja. Tako se u Zagrebu, po novoj tarifi, za smještaj u stambenom dijelu treba platiti od 160 do 450 kuna više, ovisno o broju kreveta u sobi. Također je u odjelima za pojačanu njegu cijena uvećana od 320 do 720 kuna za najviši stupanj usluge. Što korisnici dobivaju za taj novac?
Skuplje po kategorijama
Kategorizacijom domova umirovljenika nastojalo se stupnjevati domove po vrstama i kvaliteti pruženih usluga. No, kako u nas to biva, u istom domu se sada nudi najniži i najviši standard usluga.
„Kategorizacija domova imala je za cilj razvrstavanje domova u tri kategorije, pri čemu su domovi najniže kategorije trebali imati općenito najniži standard usluge i najnižu cijenu. Takva kategorizacija domova nije provedena u cijelosti, budući da je naknadnim izmjenama propisa omogućena kategorizacija usluge ovisno o stupnju potrebne podrške samom korisniku. Općenito govoreći, cijena ne ovisi o kategoriji doma, već o stupnju, odnosno opsegu pružene usluge ovisno o potrebama samog korisnika”, odgovaraju iz Ministarstva za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku.
Ako ćemo se voditi logikom „koliko daš, toliko imaš”, možemo pretpostaviti da će kvaliteta usluga, naročito za slabo pokretne i teško bolesne štićenike rasti. No, što im ostaje od mirovina? Gospođi s početka priče ostaju 52 kune, nekima i manje. Ako znamo da sve većem dijelu umirovljenika obitelj i skrbnici plaćaju smještaj u domu, nameće se pitanje i koliki je ovo udar i na njihov standard? Čini se da limita u ovom slučaju nema.
Začarani krug
„Za korisnike koji se smještaju temeljem rješenja Centra za socijalnu skrb utvrđuju se prihodi kojima korisnik sudjeluje u plaćanju usluge smještaja, a taj se prihod umanjuje za iznos naknade za osobne potrebe korisnika smještaja, što znači da mu na raspolaganju ostaje mjesečni iznos od 100 kuna. Pritom napominjemo da se cijene za korisnike smještene rješenjem Centra za socijalnu skrb zasad nisu povećavale. Navedeno se ne odnosi na korisnike koji izravno ugovaraju uslugu smještaja s domom”, šturo objašnjavaju iz MDOMSP-a.
I dok pročelnica Galić i ljudi iz Ministarstva uvjeravaju kako je to bilo zadnje rješenje i kako su vodili računa o niskom standardu umirovljenika, uz željeno poboljšanje usluga, pitanje je ima li smisla spašavati domove, ako se istovremeno provode veliki i skupi projekti deinstitucionalizacije skrbi za starije? Možda do poskupljenja ne bi došlo da se taj novac prelio u domove. No, time bi samo uplovili u začarani krug mjera i ulaganja, gdje bi kvaliteta usluga bila žrtvovana za kvantitetu i dostupnost u zajednici ili obratno.
Jedino rješenje koje nije izravno na teret korisnika domova ponudio je MDOMSP: „Osobe koje nemaju dostatnih sredstava za podmirenje troškova smještaja moći će pravo na smještaj ostvariti putem Centra za socijalnu skrb djelomično ili u cijelosti na teret državnog proračuna.” Pošteno. Zar ne bi država trebala osigurati da svatko svojom mirovnom može podmiriti trošak smještaja u dom, a da onima koji nemaju dovoljno vlastitih prihoda osigura smještaj na teret socijale?