U vrijeme kada Radna skupina za izradu „mirovinske reforme” od svojih članova prikuplja prijedloge kako bi sustav trebao izgledati u budućnosti, javnost najviše informacija dobiva iz medija, koji se, očito, hvataju za svaku rečenicu u kojoj se spominje mirovina. Dosad je kroz takvu „javnu raspravu” iskristalizirano pet stvari koje bi trebalo riješiti do 1. siječnja 2019. kada bi na snagu trebao stupiti paket zakona koji regulira mirovinska pitanja. Upitali smo čelnike triju najvećih umirovljeničkih stranaka, Milivoja Špi- ku (BUZ), Silvana Hrelju (HSU) i Lazara Grujića (SU), što misle o dosadašnjim prijedlozima i mogućnosti njihove implementacije.
Na naš su upit odgovorili Milivoj Špika i Lazar Grujić, dok se Silvano Hrelja, jedina osoba koja može provući umirovljenička pitanja u Hrvatskom saboru, niti 14 dana nakon poslanog upita nije odgovorio. Telefonom je u nekoliko navrata obećao odgovoriti, no na kraju je rekao kako će odgovoriti za neki od idućih brojeva našeg Glasa umirovljenika, jer sada ne stigne.
Kakav je Vaš stav o rješenju Ministarstva rada i mirovinskog sustava, kojeg podržavaju i umirovljeničke udruge, da se onima kojima je to povoljnije osigura pravo povratka iz II. obveznog mirovinskog stupa u I. stup ili da se, kako predlaže financijska industrija, svima iz dvostupnih mirovina osigura dodatak od 27 posto?
„Ne vidimo nikakvo opravdanje za penali- zaciju „prijevremenog” umirovljenja, ako će se mirovina izračunavati isključivo temeljem uplata pojedinca u mirovinski fond. Mirovina mora biti posljedica nečijega rada i uplata u mirovinski fond ili pak nečije odluke, koji temeljem toga iz državnog proračuna isplaćuje nekome dio ili pak cijelu mirovinu po jednom od posebnim propisa, a sve izvan toga se ne može nazivati mirovinom, bez obzira na razlog”
Milivoj Špika, BUZ
Špika: Ukratko, BUZ jest za neki od oblika dobrovoljne štednje za buduću mirovinu, no nikako po modelu obveznog II. stupa, kojeg neki njihovi zagovornici uporno podvaljuju građanima pričom kao da se radi o III. dobrovoljnom stupu. Ključna „obmana” u ovom slučaju jest u definiciji vlasništva uplaćenih sredstava, koji su u slučaju II. stupa samo virtualno vlasništvo osiguranika, budući da osiguranik ni u jednom trenutku ne može slobodno raspolagati „svojom” imovinom, dočim takve prepreke kada je riječ o III. dobrovoljnom stupu – nema.
„Dok se transparentno ne vodi poslovanje i omogući dostupnost podacima, teško je uopće govoriti o održivosti sustava. U svakom slučaju, mirovinski sustav zahtijeva promjenu i načina razmišljanja umirovljenika da izdvajaju što manje, a dobiju što veće mirovine. Rješenje je u poticanju dragovoljne štednje i uplaćivanja u neobavezne mirovinske fondove, odnosno, podizanje financijske kulture i pismenosti budućih umirovljenika”
Lazar Grujić, SU
Grujić: Naš stav je da treba usvojiti takva rješenja koja su povoljnija za većinu umirovljenika i one koji imaju manje mirovine. To znači da na ovo pitanje možemo odgovoriti tek kada znamo dugoročne i sveobuhvatne planove mirovinske reforme. Naime, jedno ili drugo rješenje može biti trenutačno povoljnije, ali što se iza toga krije u budućnosti, nije nam poznato. Pri tome je II. stup privatna štednja koja se dekretom države umirovljenicima može oduzeti, pa tako niti nasljednici ne bi imali pravo na ta sredstva. U tom kontekstu, bolje je ne vjerovati političarima i ući u I. stup, biti na proračunu države te dijeliti sudbinu svih umirovljenika.
Držite li potrebnim razdvajanje mirovina po općim propisima od onih po posebnim propisima (povlaštenih); što je započeto 2014. i suspendirano od strane aktualne Vlade?
Špika: Apsolutno da! Držimo da je to nužan preduvjet za početak bilo koje ili bilo kakve mirovinske reforme.
Grujić: Izdvajanje po općim i posebnim propisima nije pravedno za korisnike braniteljskih mirovina koji nisu svojom krivnjom i željom otišli u mirovinu. Država se o njima mora trajno skrbiti, a razdvajanjem je moguće jednog dana ukinuti dodatke po posebnim propisima, jer nisu pravno zaštićeni kao oni po općim propisima. Za nas ove mirovine niti nisu povlaštene, a nije nam poznato da se za stvarno povlaštene mirovine, poput saborskih, poduzelo razdvajanje.
Umirovljeničke udruge tvrde kako sve mirovine koštaju 39 milijardi kuna, od čega se 22 milijarde uprihode temeljem doprinosa iz plaće. Udruge drže kako nije riječ o 17 milijardi kuna razlike, jer treba odbiti 5,24 milijarde za posebne/povlaštene mirovine i 6,6 milijardi tranzicijskog troška II. mirovinskog stupa, što bi značilo da bi uz povećanje zaposlenosti mirovinski sustav doista mogao biti smatran posve održivim. Slažete li se s takvom prosudbom?
Špika: Računica je sasvim točna, kao i zaključak koji je izveden. No, takav način razmišljanja nas odmiče od fokusa na pravi problem, a to je da ne smijemo smetnuti činjenicu da je netko za svoju mirovinu izdvajao cijeli radni vijek i da to nije problem zbrojiti, kao ni izvršiti revalorizaciju ukupnih izdvajanja kroz cijeli period, pa na osnovu toga i uz prosječni životni vijek izračunati koliko pojedinac od svojih uplata na koncu „povrati” kroz svoju mirovinu.
Grujić: Koliki je stvaran tranzicijski trošak II. stupa i s kojim sredstvima mirovinski fondovi raspolažu nismo upoznati. Iznose se paušalne procjene, a mi se bojimo da sredstva u II. mirovinskom stupu niti ne postoje, jer su ih strane banke, koje su vlasnici fondova, preusmjerile u neke njima financijski isplativije projekte. Dok se transparentno ne vodi poslovanje i omogući dostupnost podacima, teško je uopće govoriti o održivosti sustava. U svakom slučaju, mirovinski sustav zahtijeva promjenu i način razmišljanja umirovljenika da izdvajaju što manje, a dobiju što veće mirovine. Rješenje je u poticanju dragovoljne štednje i uplaćivanja u neobavezne mirovinske fondove, odnosno, podizanje financijske kulture i pismenosti budućih umirovljenika.
Podržavate li proširenje prava na rad i na druge kategorije umirovljenika prema općim i posebnim propisima? Trenutno ovo pravo imaju samo starosni umirovljenici, profesionalni invalidi i branitelji.
Špika: Svi bi umirovljenici trebali imati slobodan pristup tržištu rada, ali tek u slučaju kada se iscrpi sva raspoloživa nezaposlena radna snaga u navedenoj djelatnosti i u sredini u kojoj živi. Dakle, treba maknuti sva ograničenja za rad umirovljenika, ali uz uvjet da se umirovljenici ne dovedu u situaciju da na bilo koji način svojom reaktivacijom ruše cijenu rada, odnosno, ugrožavaju zapošljavanje mladih ili nezaposlenih osoba.
Grujić: Za to se godinama zalažemo i u nekoliko smo navrata slali prijedloge da se primjeni tzv. češki model, koji se pokazao vrlo korisnim i efikasnim, osobito kada nedostaje radne snage. Pitamo se zbog čega ne bismo tijekom ljetnih mjeseci aktivirali umirovljene liječnike, turističke vodiče, vozače, konobare koji su još u snazi i dobrog zdravstvenog i psihičkog stanja.
Smatrate li opravdanim udar na prijevremene umirovljenike, pa i one koji su dugogodišnji osiguranici?
Špika: Ne vidimo nikakvo opravdanje za penalizaciju „prijevremenog” umirovljenja, ako će se mirovina izračunavati isključivo temeljem uplata pojedinca u mirovinski fond. Mirovina mora biti posljedica nečijega rada i uplata u mirovinski fond ili pak nečije odluke, koji temeljem toga iz državnog proračuna isplaćuje nekome dio ili pak cijelu mirovinu po jednom od posebnim propisa, a sve izvan toga se ne može nazivati mirovinom, bez obzira na razlog. Ako je nakon umirovljenja pojedinca„zarađena” mirovina nedostatna za život dostojan čovjeka, onda je na državi da odredi socijalni dodatak mirovini, koji se ne isplaćuje iz mirovinskog fonda, već iz određene stavke državnog proračuna.
Grujić: Prijevremena mirovina mora biti penalizirana ako nije uvjetovana bolešću i profesionalnim oboljenjima.
Silvano Hrelja, predsjednik Hrvatske stranke umirovljenika i jedini umirovljenički zastupnik, po svojim riječima nije imao vremena odgovoriti na pitanja. U očekivanju odgovora za sljedeći broj Glasa umirovljenika, citiramo barem neku od njegovih novijih izjava:
„Koliko sam shvatio između redaka, čeka nas rigidno kažnjavanje prijevremenog umirovljenja i prije će se podići dob za odlazak u mirovinu sa 65 na 67 godina, što nikako ne možemo pozdraviti. Za buduće umirovljenike će te promjene biti štetne. Međutim, ima nekih poboljšanja, a ona se odnose na najave omogućavanja rada uz mirovinu i revizije u sustavu beneficiranog staža.” (Večernji list)
Milan Dalmacija