Sindikat umirovljenika Hrvatske
Nema rezultata
Vidi sve rezultate
  • Naslovna
  • O nama
    • Zašto je osnovan Sindikat umirovljenika?
    • Tijela upravljanja SUH-a
    • Županijska povjereništva SUH-a
    • Organizacijska shema SUH-a
    • Podružnice SUH-a
    • Pristupnica članstvu SUH-a
  • Dokumenti
  • Aktivnosti
    • Grad Zagreb
    • Zagrebačka županija
    • Krapinsko-zagorska županija
    • Bjelovarsko-bilogorska-županija
    • Osječko-baranjska županija
    • Brodsko-posavska županija
    • Istarska županija
    • Splitsko-dalmatinska županija
    • Dubrovačko-neretvanska županija
    • Sisačko-moslavačka županija
    • Zadarska županija
    • Naši sindikalni povjerenici
    • Priopćenja
  • Iz medija
  • Pravni savjeti
    • Pravni savjeti
    • Psihološka radionica/pričaonica
    • Zdravstvena i mirovinska prava
    • Pitaj pravnika
  • Povlastice
    • Povlastice za članove SUH-a!
    • Ugovorni partneri
  • Glas umirovljenika
  • Naslovna
  • O nama
    • Zašto je osnovan Sindikat umirovljenika?
    • Tijela upravljanja SUH-a
    • Županijska povjereništva SUH-a
    • Organizacijska shema SUH-a
    • Podružnice SUH-a
    • Pristupnica članstvu SUH-a
  • Dokumenti
  • Aktivnosti
    • Grad Zagreb
    • Zagrebačka županija
    • Krapinsko-zagorska županija
    • Bjelovarsko-bilogorska-županija
    • Osječko-baranjska županija
    • Brodsko-posavska županija
    • Istarska županija
    • Splitsko-dalmatinska županija
    • Dubrovačko-neretvanska županija
    • Sisačko-moslavačka županija
    • Zadarska županija
    • Naši sindikalni povjerenici
    • Priopćenja
  • Iz medija
  • Pravni savjeti
    • Pravni savjeti
    • Psihološka radionica/pričaonica
    • Zdravstvena i mirovinska prava
    • Pitaj pravnika
  • Povlastice
    • Povlastice za članove SUH-a!
    • Ugovorni partneri
  • Glas umirovljenika
Nema rezultata
Vidi sve rezultate
Sindikat umirovljenika Hrvatske
Nema rezultata
Vidi sve rezultate
Naslovnica Naslovna Istaknuto

KOJIM JEZIKOM GOVORE STARI

Korisnici, a ne štićenici

11. travnja 2022.
A A
Korisnici, a ne štićenici

Korisnici, a ne štićenici

Kako ćete pozdraviti svoju baku prigodom posjete u bolnici? Hoćete li joj reći: „Ma gle, bakice, kakva si ti bucka, muci muci”? Hoćete li starijem gospodinu u tramvaju ponuditi svoju stolicu uz riječi:„Dedek, dođite sje­sti.” Hrvatska postaje sve starija, čak 23 posto stanovništva je starije od 65 godina. Malo se, međutim, javno problema­tizira pitanje kvalitetne i humane komunikacije, koja je os­nova za dostojanstven život i kvalitetnu starost.

U praksi se sve više uočava infantiliziranje starijih osoba tako da ih se sve više tretira kao djecu, malodobne, zavisne, nesposobne. Kao da su prestali imati razum i dostojanstvo. Uostalom, je li pristojno osobe starije životne dobi oslovlja­vati bakama i djedovima ili pak staricama i starčićima u ne­formalnoj i formalnoj komunikaciji. Novinari to čine gotovo redovito, a vrlo često i predstavnici različitih institucija.

Pamtite li kako su 8. travnja 2020. godine u Domu za starije i nemoćne u Splitu ministar zdravstva Vili Beroš i ta­dašnja ministrica socijalne skrbi Vesna Bedeković održali press konferenciju za novinare na kojoj su ponosno nagla­sili kako je „50 štićenika pravovremeno evakuirano s dru­gog kata doma u Vukovarskoj ulici i prevezeno u KBC Split”. Dodali su kako je„više štićenika doma već neko vrijeme po­kazivalo simptome zaraze koronavirusom”.

Ministri pojma nemaju

Javnost je saznala i kako je glavna sestra doma zvala epidemiologa u ponedjeljak i rekla da „neki štićenici doma imaju simptome”, a Beroš je poručio da „ako se utvrdi da je netko znao da štićenici imaju temperaturu, to je dovoljan razlog da snosi sankcije”. Berošu bi se još nekako moglo oprostiti da je korisnike doma nazivao štićenicima, ali kako to prihvatiti od ministrice Bedeković kad kaže da je „svih 49 štićenika splitskog Doma za starije i nemoćne zbrinuto i imaju odgovarajuću skrb”. Barem je ona (bila) ministrica socijalne skrbi i trebala bi znati da je štićenik malodobna ili odrasla osoba kojoj je sudskim putem oduzeta poslovna sposobnost, te joj je određen skrbnik. Tako su dva ministra odrasle osobe s punim građanskim pravima, koje najče­šće iz svojih mirovina uredno plaćaju troškove smještaja u domovima za starije, pretvorili u štićenike pod posebnom skrbi, nesposobne da se sami o sebi brinu. Zlo i naopako!

U „Večernjem listu” piše ovih dana kako je u sklopu na­cionalnog programa digitalne edukacije starijih osoba Ge­neracije zajedno, kojeg provodi Hrvatski Telekom Dom za starije i nemoćne osobe u Sisku u sklopu donacije dobio tablet uređaje i besplatan internet, a kako su to prihvatili štićenici doma i zaposlenici ispričala im je Ružica Čakširan, ravnateljica Doma.

Micek, mucek, mišek

Nije to tako neobično da ravnatelji/ce ili osoblje domo­va običavaju korisnike nazivati štićenicima, a njegovatelji­ce ili čistačice nazivaju ih u neposrednoj komunikaciji mi- cekima, mucekima, srcekima, mišekima ili im se obraćaju s rukohvatima deminutiva. Traže ih da daju rukicu, da podi­gnu nogicu ili uzdignu guzu. Neki pak u obraćanju stariji­ma počnu govoriti polako i razgovjetno ili previše glasno.

A vlasnici obiteljskih domova, osobito u doba korone, običavali su sebe nazivati„skrbnicima svojih štićenika” i ba­hato braniti pristup korisnicima i kad je to već bilo moguće ili dopušteno. Šokantno je da takav običaj imaju i uzdrža- vatelji, pa ako potpišu ugovor o dosmrtnom ili doživotnom uzdržavanju, uzdržavanu osobu odmah počnu nazivati „svojim štićenikom”, a sebe skrbnikom.

U starosti ljudi najčešće ostaju sami. Ukoliko imaju djecu, njihova djeca imaju svoje obitelji i obaveze, te u istom tom razdoblju njihovi roditelji ostaju i bez bračnog partnera. Već i samim umirovljenjem stariji gube određeni krug ljudi iz života i tada se često događa da se osjećaju beskorisnima i usamljenima. Upravo zato je važna komu­nikacija kao integrativni proces. U većini slučajeva, trebala bi se odvijati na isti način na koji komuniciramo i s mlađim osobama, kao s dijelom ravnopravnog demokratskog i mo­dernog društva bez međugeneracijskih zidova.

U naravi to tako nije. Nedavno su u više televizijskih priloga korisnici domova uporno nazivani štićenicima, pa se tako nastavlja saga o „osam izgorjelih štićenika” u An- draševcu i još „dvije štićenice” u Dugom Ratu od prije dvije godine. I u nedavnom istraživačkom prilogu o „štićenicima ilegalnog doma u Stupniku”, novinari nisu upotrijebili na­ziv “korisnik” niti kad su upozoreni. Tako sa starošću halo efekt javnosti svakoj starijoj osobi prilijepi status punoljet­ne osobe lišene poslove sposobnosti.

Tko je štićenik?

I podsjetimo, stoga, postupak pokretanja lišenja poslov­ne sposobnosti pokreće se na način da bolnica, liječnik ili članovi obitelji zahtjevom obavijeste centar za socijalnu skrb o potrebi pokretanja postupka. Po obavijesti/zahtjevu centar za socijalnu skrb će obraditi predmet – prikupit će se potrebna dokumentacija (nalaz psihijatra u kojem stoji da je je potrebno pokrenuti postupak lišenja poslovne spo­sobnosti je najvažniji i na temelju njega se pokreće postu­pak), upoznat će osobu za koju se postupak provodi da je upoznata s cijelim postupkom. Nakon što obradi predmet, centar za socijalnu skrb pri općinskom sudu predlaže liše- nje poslovne sposobnosti, a osobi za koju se postupak vodi imenuje posebnog skrbnika iz Centra za posebno skrbniš­tvo, radi zastupanja prava i interesa prilikom izvanparnič- nog postupka. U postupku lišenja poslovne sposobnosti, sud će angažirati psihijatrijskog vještaka koji će u svom nalazu i mišljenju procijeniti da li je osoba sposobna samo-

 

stalno štititi svoja prava i interese. Na temelju tog nalaza i mišljenja općinski će sud donijeti odluku o opsegu lišenja poslovne sposobnosti.

Je li pristojno osobe starije životne dobi u neformalnoj i formalnoj komunikaciji oslovljavati bakicama i dedekima ili pak starčićima? Nije. No, je li to pitanje vrijednosnog sustava u društvu koje omalovažava starije osobe u jednakoj mje­ri koliko su mizerne njihove mirovine ili je to stvar kućnog odgoja i bontona? Glavne teškoće u komunikaciji sa stari­jim osobama se temelje na nekoliko izvora, među kojima su stereotipi o starijima (socijalno-diskriminacijski), promjene u psihosocijalnoj okolini u kojoj žive starije osobe, teškoće zbog tjelesnih i psihofizičkih promjena u starijoj dobi itd.

I na kraju, svaka osoba pa tako i starija osoba zaslužuje poštovanje koje između ostalog uključuje pristojno obraća­nje. Mnogi će reći kako to nije najveća briga starijih osoba, ali eto i za početak nešto. Zato bonton u ruke da se podsje­timo, ponovimo ili naučimo!

Jasna A. Petrović

 

ŠTO KAŽE MINISTARSTVO RADA, MIROVINSKOGA SUSTAVA, OBITELJI I SOCIJALNE POLITIKE

Oslovljavanje starijih od zakona do žargona

„Sukladno Zakonu o socijalnoj skrbi propisano je da je korisnik osoba ili kućanstvo koji u sustavu socijalne skrbi ostvaruje naknadu, socijalnu uslugu ili drugi oblik pomoći. Zakonom o socijalnoj skrbi propisano je da korisnik može biti i osoba koja zbog starosti ili bolesti ne može samostalno skrbiti o osnovnim životnim potrebama i koje usluge može ostvariti uključujući i uslugu smještaja u doma starije i nemoćne osobe.

Starija osoba koristi uslugu smještaja u domu za starije i nemoćne osobe kada joj je potrebno osigurati intenzivnu skrb i podmirenje osnovnih životnih potreba zbog ošte­ćenja zdravlja i oštećenja funkcionalnih sposobnosti, ako skrb nije moguće osigurati u vlastitom domu i pružanjem drugih socijalnih usluga, a osoba nema dovoljno vlastitih sredstava za život.

Pojam korisnici, tj. sve osobe i kućanstva koje kori­ste prava i usluge u sustavu socijalne skrbi, nisu po svom sadržaju istovjetne s pojmom štićenik koji se sukladno odredbama Obiteljskog zakona, odnosi na odraslu oso­bu pod skrbništvom koja je u izvanparničnom sudskom postupku lišena poslovne sposobnosti.

Svrha skrbništva je da se punoljetnom štićeniku liše­nom poslovne sposobnosti skrbništvom osigurava zaštita u onom dijelu u kojem su mu prava i interesi odlukom suda ograničeni. Osoba pod skrbništvom tj. štićenik ima pravo na skrbničku zaštitu te mu u tu svrhu nadležni centar za socijalnu skrb imenuje skrbnika.

Štićenik može biti lišen poslovne sposobnosti, između ostalog, i u dijelu donošenja odluka o tome gdje će živjeti ukoliko u tom segmentu nije u stanju štititi svoja prava i interese (npr. ne liječi se i/ili ne uzima propisanu terapiju pri čemu najčešće nema uvid u vlastito stanje i ne može se samostalno brinuti o sebi, a nema nikoga od članova obitelj tko bi preuzeo svakodnevnu brigu i skrb o štićeniku).

U tom slučaju štićenik pod skrbništvom koji je u potrebi za smještajem, postaje i korisnik prava usluge smještaja ili nekih drugih prava i usluga u sustavu socijalne skrbi u skladu sa svojim potrebama, ali i obratno, korisnik koji koristi neko od prava ili usluga u sustavu socijalne skrbi može zbog prethodno navedenih razloga propisanih Obi­teljskim zakonom postati štićenikom pod skrbništvom.

S obzirom na to da osobe starije životne dobi češće zbog zdravstvenih poteškoća povezanih s problemima mentalnog zdravlja (uzrokovanih najčešće demencijom) žive u okolnostima u kojima nisu sposobne samostalno brinuti o sebi i zaštititi svoja prava i interese, takve stari­je i nemoćne osobe mogu biti, a često i jesu zbog svih prethodno navedenih okolnosti, istovremeno i korisnici usluge smještaja u ustanovama za starije i nemoćne osobe temeljem odredbi Zakona o socijalnoj skrbi, ali i štićenici pod skrbništvom kao osobe lišene poslovne sposobnosti temeljem odredbi Obiteljskog zakona.

Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i soci­jalne politike te djelatnici u sustavu socijalne skrbi pojmove štićenici i korisnici koriste isključivo u skladu s prethodno navedenim zakonskim odredbama.

U široj javnosti, pojam štićenik koristi se u žargonu za korisnike domova za starije i nemoćne osobe zbog nepo­znavanja terminologije, iako se zakonska terminologija u tom smislu nije mijenjala posljednjih desetak godina.

Zbog ograničenog interesa javnosti, ovom prilikom važno je istaknuti da svi korisnici u sustavu socijalne skrbi u širem smislu, uključujući i štićenike, imaju pravo iskazati svoje mišljenje i biti informirani, bilo da se radi o medijskim izvještavanjima ili službenim informacijama Ministarstva rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike i stručnjaka u sustavu socijalne skrbi koji su uključeni u izravni rad s korisnicima”, napisalo nam je u odgovoru ministarstvo.

DijeliTvitajPošaljiPošalji
Prethodni

Radimo duže, mirovine nam niže

Sljedeći

Stotine milijardi kuna štete!

Povezano Vijesti

SIKIREVCI: Interes o inkluzivnom dodatku
Brodsko-posavska županija

SIKIREVCI: Interes o inkluzivnom dodatku

13. listopada 2025.
„Mirovine trebaju biti veće, ali ne mogu“
Naslovna

„Mirovine trebaju biti veće, ali ne mogu“

13. listopada 2025.
Osobni interesi i razmirice jači od interesa za umirovljenike
Naslovna

Osobni interesi i razmirice jači od interesa za umirovljenike

13. listopada 2025.
Sljedeći
Stotine milijardi kuna štete!

Stotine milijardi kuna štete!

Rad kao nužda, a ne izbor

Rad kao nužda, a ne izbor

Najnovije

Obilježena 30. obljetnica Udruge

Obilježena 30. obljetnica Udruge

13. listopada 2025.
Prigodno darivanje knjiga

Prigodno darivanje knjiga

13. listopada 2025.
SUH-ovci na 22. Gerontološkom tulumu

SUH-ovci na 22. Gerontološkom tulumu

13. listopada 2025.
U borovoj šumi

U borovoj šumi

13. listopada 2025.
Prvo jesensko druženje uz glazbu

Prvo jesensko druženje uz glazbu

13. listopada 2025.
Dva nezaboravna izleta

Dva nezaboravna izleta

13. listopada 2025.
Stara jela z Dugog Sela

Stara jela z Dugog Sela

13. listopada 2025.
Rujansko kupanje i domaće lepinje

Rujansko kupanje i domaće lepinje

13. listopada 2025.
Uživanje u ljetnom odmaralištu

Uživanje u ljetnom odmaralištu

13. listopada 2025.
Obilazak grada Alkara

Obilazak grada Alkara

13. listopada 2025.
Suh logotype

Trg kralja Petra Krešimira IV. 2
10 000 Zagreb

Tel/Faks: +385 1 46 55 146
+385 1 46 55 111
+385 1 46 55 190

Email: suh@suh.hr

OIB: 68205802695

Nove objave

  • Obilježena 30. obljetnica Udruge 13. listopada 2025.
  • Prigodno darivanje knjiga 13. listopada 2025.
  • SUH-ovci na 22. Gerontološkom tulumu 13. listopada 2025.

Kategorije

Redizajn web stranice napravljen je uz financijsku potporu Grada Zagreba kroz projekt "Informacijom do prava" (2022.)

Izrada stranice: Vidoš dizajn

© 2022 Sindikat umirovljenika hrvatske.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Nema rezultata
Vidi sve rezultate
  • Naslovna
  • O nama
    • Zašto je osnovan Sindikat umirovljenika?
    • Tijela upravljanja SUH-a
    • Županijska povjereništva SUH-a
    • Organizacijska shema SUH-a
    • Podružnice SUH-a
    • Pristupnica članstvu SUH-a
  • Dokumenti
  • Aktivnosti
    • Grad Zagreb
    • Zagrebačka županija
    • Krapinsko-zagorska županija
    • Bjelovarsko-bilogorska-županija
    • Osječko-baranjska županija
    • Brodsko-posavska županija
    • Istarska županija
    • Splitsko-dalmatinska županija
    • Dubrovačko-neretvanska županija
    • Sisačko-moslavačka županija
    • Zadarska županija
    • Naši sindikalni povjerenici
    • Priopćenja
  • Iz medija
  • Pravni savjeti
    • Pravni savjeti
    • Psihološka radionica/pričaonica
    • Zdravstvena i mirovinska prava
    • Pitaj pravnika
  • Povlastice
    • Povlastice za članove SUH-a!
    • Ugovorni partneri
  • Glas umirovljenika

© 2022 Sindikat umirovljenika hrvatske.

Web stranica koristi kolačiće da bi omogućila bolju funkcionalnost i izgled stranice. Nastavkom korištenja ove stranice, dajete suglasnost za njihovo korištenje.