Druga sjednica Nacionalnog vijeća za umirovljenike i starije osobe održana je 20. siječnja 2021. godine putem videokonferencije u nazočnosti predstavnika Vlade Republike Hrvatske državnih tajnica Ministarstva rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike Majde Burić i Marije Pletikosa te pomoćnice ministra Melite Čičak, kao i predstavnika Ministarstva zdravstva i Ministarstva financija te iz Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje (HZMO) i Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje (HZZO). Sjednici su prisustvovali i svi članovi Vijeća ispred umirovljeničkih udruga, Sindikata umirovljenika i Matice umirovljenika.
Na prijedlog predsjednice Nacionalnog vijeća Jasne A. Petrović, održana je minuta šutnje za poginule u potresom pogođenim područjima. Potom je državna tajnica Marija Pletikosa predstavila aktivnosti i mjere koje su poduzete s ciljem pružanja socijalne skrbi pogođenima u potresu. Ministarstvo je osnovalo Povjerenstvo za koordinaciju saniranja posljedica potresa u Sisačko-moslavačkoj županiji, u dijelovima Zagrebačke i Karlovačke županije, čija je zadaća koordinacija i praćenje rada ustanova socijalne skrbi, kako bi se svima potrebitima osigurala primjerena i brza usluga ili pravo.
Skrb za stradale u potresu
Prema procjenama Državnog zavoda za statistiku na području Sisač- ko-moslavačke županije za vrijeme potresa je živjelo 147.216 stanovnika, od čega više od 33.000 osoba starijih od 65 g. (22,6%). Institucionalni smještajni kapaciteti za starije osobe obuhvaćaju 961 postelju, što zadovoljava potrebe za smještajem za manje od tri posto starijih osoba. Na području županije je 50 aktivnih pružatelja usluga, od čega ih 38 nudi smještaj, 14 pomoć u kući, a 2 uslugu boravka.
Evakuirani su korisnici iz četiri smještajna kapaciteta te premješteni većinom u druge domove socijalne skrbi, npr. u lječilište Topusko. Do 12. siječnja je premješteno 462 korisnika usluge smještaja, a 12 osoba je premješteno u domove nakon procjene mobilnih timova koji su organizirani u centrima za socijalnu skrb. Iz osam udomitelj- skih obitelji su premještena 23 korisnika. Pružatelji usluge pomoći u kući i dalje aktivno djeluju. Osigurane su telefonske linije za pomoć, a brojevi su objavljeni na internetskim stranicama MROSP-a. Postoji mogućnost ostvarivanja prava na jednokratnu naknadu uslijed elementarne nepogode, koja iznosi do 2.500 kn za samca, odnosno 3.500 kn za kućanstvo.
Ivo Bulaja, zamjenik ravnatelja HZ- MO-a je iznio podatke o isplati mirovina odmah nakon potresa. Poslano je 2.626 mirovinskih uputnica preko Hrvatske pošte, od čega je 2.567, odnosno oko 97% odmah isplaćeno, no Petrović je rekla kako se to odnosi samo na umirovljene prije 1.1.2014. koji mogu mirovinu dobivati putem poštara, dok se to ne odnosi na brojne stare kojima nisu dostupne banke, pošte i bankomati, a niti će se odnositi na buduće primatelje nacionalne naknade za starije, na što je Bulaja pojasnio da sustav isplate mirovina nije moguće mijenjati mimo zakonodavne procedure te da su sukladno propisima mirovine ostvarene od 1. siječnja 2014. isplaćene redovnim načinom, putem poslovnih banaka. Tako se ne samo u uvjetima pandemije, već i uslijed potresa, ponovno postavlja pitanje onemogućavanje dobivanja mirovina putem pošte svim umirovljenicima koji to žele.
Lakše do svojih prava
Na zahtjev umirovljeničkih udruga državna tajnica Pletikosa je izvijestila i o tijeku izrade novog Zakona o socijalnoj skrbi. Potvrdila je kako zbog otegotnih okolnosti uzrokovanih korona krizom i potresom još nije održan sastanak s predstavnicima umirovljeničkih udruga o svim pitanjima iz područja socijalne skrbi od njihova interesa.
Predstavila je relevantne odredbe Prijedloga zakona o socijalnoj skrbi, kojima se želi unaprijediti sustav. Između ostalog, predviđene su strukturne i kvalitativne promjene unutar centara za socijalnu skrb, uvođenje novih usluga te će se pravo na status njegovatelja učiniti pristupačnijim za starije osobe.
Također, na prijedlog umirovljeničkih udruga predloženo je da osobe koje pokrenu postupak za raskid ugovora o doživotnom/dosmrtnom uzdržavanju mogu ostvarivati prava iz sustava, čime se dodatno doprinosi njihovoj zaštiti. Predlaže se redefiniranje kriterija za pružanje usluge smještaja, u vidu obveznih edukacija za pružate- lje, unaprjeđenja odredbi o tehničkim uvjetima i broju korisnika, uvođenja re- licenciranja te pojačane kontrole i nadzora kroz dodatno jačanje kapaciteta.
Provedeno je anketno ispitivanje na 3.001 starijoj osobi, koje je pokazalo da imaju najveću potrebu za uslugom pomoći u kući (44%) i uslugom smještaja (13%). Rezultati će pridonijeti izradi mjera u strateškim dokumentima i određivanju prioriteta za financiranje projekata i programa iz EU fondova i nacionalnih sredstava.
Puno neriješenih stvari
Informaciju o dosadašnjoj provedbi Zakona o nacionalnoj naknadi za starije osobe prezentirao je zamjenik ravnatelja HZMO-a Ivo Bulaja, naglasivši kako su u prvih mjesec dana zaprimljena 5.954 zahtjeva za nacionalnu naknadu za starije osobe, od kojih je obrađeno 2.949. Bulaja navodi kako je ostvarena visoka suradnja s centrima socijalne skrbi te su tamo ostavljeni plakati i komunikacijske poruke te je osigurana digitalna kampanja putem društvenih mreža, tiska, radija i televizije, odnosno da je uložen maksimalan trud da relevantne informacije stignu do svih potencijalnih korisnika.
U okviru točke na zahtjev umirovljeničkih udruga, razmatrale su se moguće mjere u uvjetima pandemije Covid-19.
Đina Šverko iz SUH-a je naglasila potrebu uvođenja tzv. solidarnog dodatka za sve umirovljenike, što su umirovljeničke udruge zatražile od Vlade još u travnju 2020., bez povratnih informacija. Navela je brojne primjere susjednih zemalja koje su svojim umirovljenicima osigurale dodatak u uvjetima pandemije. Ponovo je istaknula zahtjev umirovljenika za isplatom mirovina putem pošte na zahtjev, posebice u otežanim uvjetima korona krize. Dobili su tek obećanje da će prijedlozi umirovljenika biti preneseni ministru!?
Mato Obradović iz SUH-a ocijenio je da postoji diskriminacija oko prava umirovljenika na rad uz korištenje mirovine, zatraživši da se svima omogući izbor rada od pola radnog vremena i cijele mirovine, odnosno od punog radnog vremena i pola mirovine, kao i pravo na rad korisnicima obiteljske i invalidske mirovine pod istim uvjetima. Zatraženo je je i da se zaposlenim umirovljenicima ne skida dodatak za najnižu mirovinu.