Svakog mjeseca dobivamo račune za struju, vodu, grijanje, plin, odvoz smeća, TV pretplatu i slično, dakle račune za javne, komunalne usluge koje popularno nazivamo „režije”.
Kad treba platiti račun za režije?
Na svakom računu treba pisati datum dospijeća računa i do toga datuma račun treba platiti, jer davatelj usluga nakon toga ima pravo obračunati zakonske i zatezne kamate, što također na računu piše i o tome treba voditi računa. Ako je neki račun plaćen kasnije od dana dospijeća, na sljedećem računu će biti iskazan i iznos kamata, koji, ako je obračunat, treba platiti (obično je u donjem uglu ispod računa ili na poleđini računa.)
Kad nastupa zastara za naplatu računa?
Protekom godine dana od dana dospijeća računa nastupa zastara za naplatu istoga. To u praksi znači da, ako je račun npr. za grijanje imao datum dospijeća 15.08. 2018., a potrošač je 16.08.2019. dobio opomenu da ga nije platio i poziv da ga u određenom roku plati, inače će biti tužen i ovršen, potrošač treba uputiti prigovor onome tko mu je opomenu poslao i pozvati se na zastaru od godine dana, sukladno Zakonu o zaštiti potrošača.
Prigovor se mora uputiti bez obzira je li račun plaćen ili ne, jer ako potrošač na opomenu ne prigovori račun mu može biti naplaćen iako je nastupila zastara.
Prigovor se uvijek piše onome tko je opomenu poslao, što znači ako nam je javni bilježnik poslao opomenu pred ovrhu npr. za struju, prigovor pišemo javnom bilježniku, a ne HEP-u.
Prigovor treba napisati u roku od osam dana od primanja opomene i dostaviti preporučeno s povratnicom. Javni bilježnik će takav predmet na koji je upućen prigovor zastare uputiti sudu i potrošač se na sudu ponovno mora pozivati na prigovor zastare, jer sud o tome ne vodi računa po službenoj dužnosti.
Kad počinje zastara
Zastara od godinu dana odnosi se na račune za vodu, plin, struju, grijanje, TV i radio pretplatu, internetsku pretplatu, poštanske usluge. Zastara od tri godine se odnosi na komunalnu naknadu i pričuvu i o tome trebaju potrošači voditi računa ako dobiju opomenu za neplaćeni račun za iste.
Od 1. siječnja 2018. komunalna naknada se ne naplaćuje za kuće i stanove za odmor, već se naplaćuje porez, pa treba voditi računa o tome, jer neke općine i dalje šalju potrošačima račun i za jedno i za drugo. Račun za komunalnu naknadu ne treba u tom slučaju platiti, već uputiti prigovor i pozvati se na nepostojanje obveze plaćanja iste.
Što ako nemamo potvrdu da smo platili račun?
Ako je prošlo više od godinu dana za ono što zastarijeva za godinu dana, odnosno tri godine za ono što zastarijeva nakon toga roka, račun nikako ne plaćamo ponovo, već se piše prigovor za zastaru.
Ako nije nastupila zastara, a dobili ste opomenu za neplaćanje, ako je račun plaćen i imate potvrdu, tada treba dostaviti kopiju potvrde, a ako ju nemate osobno trebate otići u ured davatelja usluge i tražiti da provjere vašu uplatu, navodeći vrijeme i mjesto gdje je plaćeno (npr. na šalteru pošte u Branimirovoj ulici u Zagrebu dana 15.03.2019.). Ako ne pristaju u tom uredu provjeriti na takav način, imate pravo tražiti inspekcijski nadzor.
Apsolutna zastara – 10 godina
Ako se za neko neplaćanje navedenih režija vodi sudski postupak i postoji pravomoćna presuda i ako se ista ne izvrši u roku od deset godina, nastupa apsolutna zastara i takva se odluka ne može više izvršiti.
Ana Knežević
Netko koristi moju karticu
Primijetio sam da mi na bankovnoj kartici nedostaje novca. Pregledavanjem računa shvatio sam da su obavljene transakcije koje nisam odobrio. Što mi je činiti?
I.K., Split.
Ukoliko uočite da se Vašom karticom izvršavaju transakcije koje niste autorizirali, prije svega treba o navedenome obavijestiti banku (npr. telefonom) i zatražiti blokiranje kartice kako bi se onemogućilo daljnje izvršenje platnih transakcija, odnosno daljnje terećenje Vašeg računa.
Osim toga, potrebno se obratiti svojoj banci prigovorom u kojem se navode neautorizirane transakcije, a na taj prigovor je banka dužna, odgovoriti u roku od deset dana od dana primitka prigovora.
U takvim slučajevima banka je dužna izvršiti povrat iznosa neautorizirane platne transakcije, osim ukoliko ne utvrdi da je klijent postupao prijevarno ili s namjerom ili krajnjom nepažnjom nije ispunio svoje obveze vezane za samu karticu odnosno personalizirane sigurnosne vjerodajnice koje se nalaze na samoj kartici.
Klijent banke se također može obratiti pritužbom Hrvatskoj narodnoj banci.