UVODNA RIJEČ

„Sitnica" kao Golijat

Piše: Jasna A. Petrović

     Kad 86-godišnja umirovljenica iz Istre pokuša doći do informacije kako kao invalidna osoba dođe do svoje mirovine, nema nikoga tko bi joj odgovorio na kontakt telefonu OTP banke. Kada, pak, novinari po­kušaju pribaviti pojašnjenje od bankarske aristokracije, odgovaraju im u maniri Marije Antoanete koja je glad­nom narodu preporučila da, ako nemaju kruha, jedu kolače.

     OTP je ljubazno odgovorio: „Kontakt telefon je u potpunosti besplatan i klijenti nemaju nikakve do­datne troškove zbog čekanja. Ukoliko klijentica nije u mogućnosti čekati, postoji mogućnost i slanja upita na mail This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .  Nadam se da smo pomo­gli”, vele bankari. Kakav beskrupulozan savjet Golijata 86-godišnjakinji!

     Već četiri godine Sindikat umirovljenika inzistira da se onima koji to žele mirovina dostavlja besplatno i pu­tem pošte. Oni koji je hoće dobivati preko banke, neka čekaju jednom mjesečno u korona redovima. No, kako s onima koji su prestari, prebolesni ili prenemoćni da bi odlazili u banke, ili banke nema na dohvatu pješice - a javnog prijevoza nema, ili žive na planini ili u udalje­nom gradu? Ništa, odgovara vlast. To je sitnica.

     Zanimljivo kako je to pravo ukinuo još ministar Mirando Mrsić, a stari-novi ministar Aladrović nije taj ne­humani propis ispravio, unatoč stalnim inicijativama Sindikata umirovljenika. Jedan je poslušao banke da se mirovine umirovljenima nakon 1. siječnja 2014. dostav­ljaju samo putem banaka, a drugi se ne bi htio bosti s rogatima. Jer to je, valjda, sitnica.

     Sada u doba korone još je više umirovljenika koji ne mogu doći do svojih mirovina. Katkad i samo zbog stra­ha da stoje u redovima, jer ih bole kukovi i koljena, jer nemaju nikoga od povjerenja tko bi im podizao mirovi­nu, jer se njihov glas ne čuje. I taj problem je ministru sitnica, a umirovljenicima Golijat, Filistejac visok 292,5 cm u oklopu od 60 kg. To je teret bankarske premoći, podložnosti političke vlasti i umirovljeničke nemoći.

     Kroz sitnice vidiš koliko je nekome stalo do tebe. Vladajuća ekipa je pokazala, kao i dvije prethodne, da im nije stalo do umirovljenika. Jer, najbolja je vlast ona koja je učinila svoj narod sretnim i u sitnicama, a osobi­to one koji su najslabiji. Vlast koja nije filistarska i ogra­ničena vlastitom moći.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

VIŠNJA FORTUNA, pročelnica Gradskog ureda za socijalnu zaštitu i za osobe s invaliditetom, Zagreb

Zašto sam osnovala stranku za najranjivije

 

     „Mišljenja sam da postoji prostor, pa usudila bih se reći i praznina u politič­kom prostoru, za stranku koja štiti inte­rese najranjivijih skupina. Upravo nas usmjerenost na starije osobe, umirovlje­nike, osobe s invaliditetom, djece s po­teškoćama u razvoju, žrtve obiteljskog nasilja, osobe u riziku od siromaštva i druge ranjive skupine razlikuje od dru­gih stranaka"

 1.Grad Zagreb je poželjna destinacija za starije oso­be zbog svojeg socijalnog modela, osobito za starije osobe. Već niz godina ste na čelu Gradskog ureda za socijalnu za­štitu i osobe s invaliditetom. Koje biste politike i programe izdvojili kao najznačajnije kad je riječ o umirovljenicima i starijim osobama? Je li moguće „preslikati" socijalni model Zagreba na ostatak Hrvatske?

     Grad Zagreb u okviru svojih ovlasti donositelj je politika usmjerenih na poboljšanje života svih svojih građana te razvija ciljane projekte s osnovnim ciljem prevencije siromaštva i socijal­ne isključenosti. Podaci iz popisne 2011. godine o 17,3% Zagrep­čana starijih od 65 godina potvrđuju predviđanja demografa o rastućem broju starijih osoba u ukupnom pučanstvu Zagreba. Važnim smatram istaknuti da je tijekom proteklih 17 godina ra­zvijena usluga pomoći u kući iznad propisanih državnih standar­da, otvorena su dva dnevna boravka pri gradskim domovima za starije osobe (uz već jedan postojeći), osnovana je Zaklada Za­jednički put, otvorena je prva stambena zajednica za samostalno stanovanje starijih osoba koji su u mogućnosti samostalno bri­nuti o sebi, poboljšani su uvjeti smještaja u gradskim domovima za starije osobe, omogućen je kontinuitet u provođenju Projekta gerontološki centri Grada Zagreba.

     Osim toga, u zadnjih godinu dana otvorili smo dva specija­lizirana odjela za osobe oboljele od Alzheimerove i drugih de­mencija, savjetovalište za neformalne njegovatelje te, svakako najvažnije za naše sugrađane, izgradili smo prema europskim standardima dom za starije osobe na Lašćini za 200 korisnika, koji je započeo s radom početkom ove godine.

     Posebno sam ponosna da je zagrebački model skrbi o stari­ma prepoznat u Hrvatskoj, ali i izvan njenih granica, o čemu svje­doči suradnja i sudjelovanje na stručnim skupovima i manifesta­cijama naših kolega iz regije.

2. Položaj starijih osoba u društvu je obilježen siro­maštvom i socijalnom nesigurnošću• Svaki treći umirovlje­nik je u riziku siromaštva i socijalne isključenosti• Koliko „zagrebačka socijalna politika" kompenzira takve rizike?

     Sukladno Odluci o starijim sugrađanima osiguravaju se nov­čane potpore poput novčane pomoći umirovljenicima, plaćanje premije dopunskog zdravstvenog osiguranja korisnicima novča­ne pomoći umirovljenicima, novčane pomoći za osobne potre­be (džeparac) korisnicima domova za starije osobe, naknada za troškove stanovanja. Osiguravaju se i različite socijalne usluge kojima se doprinosi kvalitetnijem životu starijih osoba u gradu i to besplatan javni gradski prijevoz za sve s primanjima do 3.200 kn, pomoć u kući te savjetovanje i pomaganje u prevladavanju posebnih teškoća.

     U nadležnosti našeg ureda je i upravljanje domovima za sta­rije osobe koji osiguravaju usluge dnevnog boravka i stalnog smještaja, a što je od velikog značaja za građane starije životne dobi. Vodeći brigu da usluga smještaja u domovima za starije osobe bude što dostupnija, Grad Zagreb i nadalje znatnim finan­cijskim sredstvima osigurava cijene smještaja koje nisu na eko­nomskoj razini.

Zagreb je usmjeren na osiguravanje pomoći za zadovolja­vanje osnovnih životnih potreba nizom novčanih potpora, ali i socijalnih usluga. Nažalost, kako na nacionalnoj razini još uvijek nije uvedena tzv. socijalna mirovina, iako se već duže vrijeme najavljuje, starije osobe prisiljene su financijska sredstva za pre­življavanje tražiti unutar sustava socijalne skrbi putem zajamče­ne minimalne naknade, a tu je i pravo na naknadu za troškove stanovanja.

> Domovi i gerontodomaćice

3. Hrvatska ima vrlo nisku stopu obuhvaćenosti 65+ dobne skupine institucionalnim smještajem• Veliki broj sta­rijih osoba čeka mjesto u domu, jer su postojeći kapaciteti nedostatni• Koliko je domova izgrađeno za vašeg mandata i postoji li mogućnost da krene subvencioniranje privat­nih domova za starije? Prijeti li opasnost da se uvedu tzv. ekonomske cijene smještaja, odnosno da se bitno povećaju iznad prosječne zagrebačke mirovine u iznosu od 2.400,42 kune?

     Uistinu je na razini Hrvatske malen obuhvat starijih osoba za institucijski oblik skrbi. Riječ je o svega 2,38% obuhvata starije populacije. Grad Zagreb s trenutnim smještajnim kapacitetima obuhvaća 4,6% te smo sve bliže europskom standardu od 5%. Ipak, svjesni smo da na tom planu moramo još intenzivnije raditi.

U nadležnosti Grada Zagreba je 11 domova za starije osobe s ukupnim smještajnim kapacitetom za 4.000 korisnika. Daljnje aktivnosti na proširenju smještajnih kapaciteta usmjerene su na izgradnju doma u Markuševcu te neposrednoj blizini Doma za starije osobe Dubrava. Osim navedenog, u planu je kroz dvije godine osigurati specijalizirani smještaj za osobe oboljele od Alzhe- imerove i drugih demencija u svim gradskim domovima.

     Osim tzv. gradskih domova na području Zagreba je 25 pri­vatnih domova s ukupnim kapacitetom za 1.700 korisnika, 34 obiteljska doma s ukupnim kapacitetom za 540 korisnika te 2 udruge koje pružaju uslugu smještaja starijim osobama za uku­pno 63 korisnika.

     Međutim, jedan od preduvjeta za subvencioniranja troškova smještaja u privatnim domovima za starije je kategorizacija do­mova, što je u nadležnosti Ministarstva za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku te još nije obavljeno.

4.Grad Zagreb posljednjih desetak godina ulaže sve više u izvaninstitucionalne oblike skrbi za starije osobe, unatoč tome što su pojedine vlade takve oblike čas uvodi­le, čas rezale. Samo neki od primjera su gerontološki centri, gerontodomačice... Hoće li Grad razvijati takve programe?

     Dugogodišnja je praksa Grada Zagreba razvoj različitih izva- ninstitucijskih usluga i servisa. Ranije spomenuta usluga pomoći u kući iznad državnog standarda obuhvaća organiziranu prehra­nu (svakodnevnu pripremu i dostava gotovog obroka), odnosno pomoć u zadovoljavanju svakodnevnih potreba, od održavanja osobne higijene, čistoće stambenog prostora, odlaska po lije­kove i sl. Pored pomoći u kući, za starije osobe koje više nisu u mogućnosti boraviti same tijekom dana dostupna je usluga bo­ravka u trajanju do 10 sati dnevno. Opisanim uslugama doprinosi se razvoju izvaninstitucijske skrbi čime se nastoji omogućiti što duži ostanak starijih osoba u vlastitom domu, a svakako posred­no smanjiti pritisak na smještaj u dom.

     Više od 7.000 korisnika godišnje svjedoči kako je Projekt ge- rontološki centri Grada Zagreba hvalevrijedan model aktivnog i zdravog starenja u lokalnoj zajednici i priznat kao zagrebački standard izvaninstitucijske skrbi o starijim osobama. Naši plano­vi usmjereni su na razvoj socijalnih usluga u širem smislu, poput organiziranja pomoći kućnog majstora, pedikera, frizera u domu starije osobe, ali i zdravstvenih usluga kroz mobilni gerontostomatološki tim.

Stranka za najranjivije skupine

5.Odnedavno ste predsjednica još jedne umirovljenič­ke stranke - Stranke međugeneracijske solidarnosti Hrvat­ske. Zašto ste se odlučili na angažman u SMSH? Po čemu je program SMS-a drukčiji od desetak drugih umirovljeničkih stranaka?

     Dana 22. prosinca 2016. osnovana je Stranka međugenera­cijske solidarnosti Hrvatske, a 31. siječnja 2017. održana je i osni­vačka skupština Gradske organizacije SMSH, a već imamo i svog saborskog zastupnika Kažimira Vardu. Za novu stranku odlučila sam se zato što četiri desetljeća živim, radim, družim se i djelu­jem s našim umirovljenicima i osobama starije životne dobi. Tako sam smatrala da to životno iskustvo, stručno znanje i dosadašnje političko djelovanje moram nastaviti i dalje i biti glas generacija koje su nas svojim radom zadužile.

     Osim toga, mišljenja sam da postoji prostor, pa usudila bih se reći i praznina u političkom prostoru, za stranku koja štiti interese najranjivijih skupina. Upravo nas usmjerenost na starije osobe, umirovljenike, osobe s invaliditetom, djece s poteškoćama u razvoju, žrtve obiteljskog nasilja, osobe u riziku od siromaštva i druge ranjive skupine razlikuje od drugih stranaka. Temeljna načela naše stranke su uzajamnost, ravnopravnost, solidarnost i pluralizam. Stranka nema ideološki predznak - ona je interesna, jer štiti interese ranjivih skupina. Razlikuje nas i sastav upravnih tijela u kojima su osobe s invaliditetom čije interese zastupamo.

Zagovaramo samozastupanje starijih osoba

6.Što biste kao predsjednica stranke poručili sami sebi kao pročelnici za socijalnu politiku grada? Što biste rado poduzeli za unaprjeđenje položaja starijih osoba?

     Kao pročelnica moram istaknuti da smo ljestvicu kvalitete provedbe socijalne politike podigli vrlo visoko. Kao predsjednica stranke, ali i kao pročelnica, uvjerena sam da prostora ima za još boljim, kvalitetnijim i dostupnijim programima socijalne politi­ke. Najveći doprinos unaprjeđenju položaja starijih osoba dolazi upravo njihovim samozastupanjem. Uključivanje starijih osoba u donošenje javnih politika kojima se djeluje na poboljšanje uvjeta života siguran je put u zadovoljavanju njihovih potreba. Također, bit ćemo snažni zagovaratelji ustrojavanja pravobranitelja za sta­rije osobe.

7.Kako surađujete s umirovljeničkim udrugama, Sin­dikatom i Maticom umirovljenika? Kakvom vidite ulogu or­ganizacija civilnog društva?

     Suradnja s udrugama nam je iznimno važna zbog toga što one predstavljaju sponu između donositelja odluka, odnosno politike i građana Zagreba. One su naš korektiv i značajan par­tner u provođenju programa i projekata koji uvelike utječu, od­nosno mijenjaju živote naših sugrađana nabolje, ali i značajan suradnik u predlaganju promjena i donošenju novih mjera, a sukladno potrebama ne samo pojedinih skupina građana nego i društva u cjelini.

     Imamo vrlo dobru suradnju sa svim udrugama, posebno s Maticom umirovljenika Grada Zagreba i Povjereništvom Sindika­ta umirovljenika Hrvatske Zagreb, koje zastupaju interese umi­rovljenika, svojih članova, građana Zagreba, ali izvrsno surađu­jem i s njihovim krovnim organizacijama.

> Za što veća prava starijih osoba

8.Gradonačelnik Bandič je nedavno najavio kako prihvaća inicijativu SUH-a za osnivanje Povjerenstva za umirovljenike i starije osobe kao savjetodavnog tijela. Vje­rujete da li bi se i na taj način moglo doprinijeti kvaliteti živ­ljenja starijih u Gradu?

     S obzirom da već postoji takva praksa u nekim lokalnim sa­moupravama - npr. Istarska županija, Ludbreg, Varaždin - sma­tram kako svaka vrsta suradnje, pa tako i osnivanje povjerenstva za umirovljenike kao savjetodavnog tijela, pozitivno utječe na život umirovljenika, i to treba prihvatiti.

9.Mnogi se boje da če se život starijih osoba pogorša­ti; drugi očekuju da se starije osobe same pobrinu za svoje interese kako ne bi predstavljale teret mlađim generacija­ma. Moramo li se doista bojati sve starijeg društva?

     Ne, nikako. Moram istaknuti, a to je moje osobno i profesio­nalno mišljenje, kako starije osobe nisu (samo) teret i rashodovna strana proračuna ekonomskim rječnikom rečeno. Oni su moguć­nost i prilika, potencijal svakog društva koji trebamo iskoristiti. Kronološka dob ne znači starost već određene psihofizičke pro­mjene koje ne znače nužno funkcionalnu nesposobnost. Zala­žem se i za promoviranje rada starijih osoba, koji to žele i mogu, jer prijenos njihovog znanja i životnog iskustva ono je najdrago­cjenije što mlađe generacije mogu dobiti.

10 . U lokalne izbore idete u koaliciji sa strankom Mi­lana Bandiča, što ne iznenađuje s obzirom na njegovu izra­ženu socijalnu osjetljivost za ranjive kategorije stanovnika, pa i starije osobe. Kojim svojim zahtjevima i inicijativama ste doprinijeli programu ove koalicije?

     U Vašem pitanju je već sadržana bit naše suradnje. To je soci­jalna osjetljivost za najranjivije sugrađane. Zagreb je prepoznat kao najsocijalniji grad, a to može biti jer gradonačelnik g. Milan Bandić živi i radi već 17 godina nastojeći učiniti Zagreb gradom koji sugrađanima osigurava uvjete za kvalitetan i dostojanstven život. Upravo iz tih razloga naša se stranka odlučila na zajednič­ki izlaz na lokalne izbor sa strankom Bandić Milan 365 - Stranke rada i solidarnosti. To je najveća sigurnost da se neće zadirati u socijalna prava naših umirovljenika, starijih osoba, osoba s invali­ditetom, beskućnika, žrtava nasilja.

Razgovarala: Jasna A. Petrović

 

(8.5.2017)