UVODNA RIJEČ

Kad si siguran i kad te nije strah

     Zašto su dvije najveće hrvatske umirovljeničke udruge, Sindikat umirovljenika Hrvatske i Matica umirovljenika Hrvatske, uputile čestitke Andreju Plenkoviću povodom pobjede HDZ-a na parlamentarnim izborima? Ne samo iz pri­stojnosti, već zato jer je iskustvo s Premijerom-Građevinom iz 2015. duboko ostalo u memoriji ovog naroda, ali ne kao pošalica uz kavu, već kao bolni osjećaj nesigurnosti.

     Nije bitno jesu li starije osobe diljem Hrvatske masovno dale svoje povjerenje upravo Plenkoviću, a jesu. Nije bitno niti je li njegov prosječni glasač nižeg obrazovanja, gdje je svaki deveti završio tek osnovnu školu, a jedva 26 posto ih ima fakultet, a baš je tako. Nije bitno je li u Sabor s njihove liste ušlo samo 9 žena od 66 sabornika, iako je sve to bitno. Najbitnije je da je    Hrvatska nasuprot strahu birala - sigurnost. HDZ nije samo odglumio predizbornu kampanju „Sigurna Hrvatska", već nam je svima ponudio kontinuitet, stabilnost i sigurnost. Vlada će biti formirana „preko noći", bez navlačenja i odugovlačenja, tr­govanja i korupcije na javnoj trpezi. To je ono što je pobijedilo sve druge stranke: taj osjećaj kad si siguran i kad te nije strah.

     Tek je iz rezultata ovih izbora moguće iščitati koliko je straha u narod unijela retorika Domoljubnog pokreta i dijelom Mosta, koliko su istupi Hasanbegovića, Glasnovića i Zekanovića i Ruže Tomašić, pa onda i Škore i Raspudića o silovanim ženama i po­bačaju, unijeli gađenja i nemira u duše građana. I tek je sada posve jasno da nije narod glasao za HDZ zbog korone, već zbog želje za normalnom zemljom. Tu normalnost je u ovom trenutku jamčio samo HDZ.

     Točno je i da je 40 posto glasača SDP-a (Restart) starije od 60 godina, jer je tamo ponuđeni jelovnik bio ravan bakanalijama starih Rimljana. Kao da je ponuda za umirovljenike napuhavana jer su im na listama bila uglavnom stara, potrošena lica, pa su ispisali svoju listu želja.

     Tako je jedina umirovljenička čestitka otišla Plenkoviću. Po­bjednicima i treba čestitati. U čestitki je pisalo i da ih podsjećamo kako je udjel prosječne mirovine u prosječnoj plaći u RH pao ispod 38 posto, da više od polovice umirovljenika prima miro­vinu nižu od hrvatske linije siromaštva koja iznosi 2.485 kuna, da je previše kontejner-umirovljenika, poniženih i prevarenih.

     Izrazili smo nadu da će nova Vlada pronaći načina da po­veća mirovine i uvede pravednije usklađivanje s rastom plaća, a svakako bi trebalo uvesti i novi model obiteljskih mirovina. Zatražili smo prijenos vlasničkih prava nad domovima za starije i nemoćne na županije i Grad Zagreb i još puno toga što bi se trebalo naći na dnevnom redu savjetodavnog tijela Vlade, Na­cionalnog vijeća za umirovljenike i starije osobe. Jer sigurnost nije samo floskula. Sigurnost ima cijenu i vraća dostojanstvo i blagostanje. Najvažnije je pravovremeno se zaštititi od onih koji se hrane vašim osjećajima nesigurnosti. Upravo to su glasači učinili.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Hrvatska stranka umirovljenika: SUH podržava veći dio predizbornih zahtjeva

     Pred tridesetak SUH-ovaca 15. listo­pada u Radničkom domu „gostovali" su čelnici Hrvatske stranke umirovljenika, članovi SDP-ove koalicije Hrvatska raste, i to predsjednik Silvano Hrelja, dosadaš­nji šef zastupničkog kluba HSU-a Željko Šemper i glasnogovornik Jurica Galešić. Hrelja je upozorio na dugu povijest surad­nje Sindikata umirovljenika i HSU-a, te mnogo zajedničkih postignuća u borbi za prava umirovljenika. U prezentaciji pro­grama HSU-a za parlamentarne izbore ove godine, Hrelja je pobrojao 16 točaka, na koje se predsjednica SUH-a Jasna Petrović javno očitovala, izrazivši stajališ­ta i prijedloge SUH-a.

     Dodatni zdravstveni doprinos: SUH se već godinama također zalaže za ukidanje instituta dodatnog zdravstvenog doprinosa za umirovljenike, koji bi u cijelosti trebalo ukinuti, i stopu od jedan posto i stopu od tri posto, pa je HSU zamoljen da tako formu­lira svoj prijedlog, jer bi ostavljanje dodat­nog doprinosa za zdravstveno osiguranje moglo biti aktivirano od neke buduće vlade i za one s nižim mirovinama.

     HRT pristojba: Glede smanjenja HRT pristojbe, koja je doista za umirovljenike preveliki teret, držimo da nije najvažnije socijalno ugroženim umirovljenicima sma­njiti pretplatu, već u cijelosti povećati miro­vine. SUH podržava i da udovac ili udovi­ca imaju, uz svoju mirovinu, pravo i na dio mirovine svoga preminulog partnera, a ne­ma ništa protiv da se i na nacionalnoj razi­ni uvede božićnica dodatnim sredstvima od poslodavaca (iz sredstava koja bi se namirila plaćanjem poreza na regrese za­poslenima).

     Drugi mirovinski stup: Hrelja, međutim, nije znao kako odgovoriti na pitanje pred­sjednice SUH-a zbog čega je u ime svoje stranke naglo i bez obrazloženja promije­nio stajalište spram drugog mirovinskog stupa, za koji sada ne traži zamrzavanje ili ukidanje, već da ga treba „u većoj mjeri staviti u funkciju razvoja gospodarstva i smanjenja javnog duga“. Petrović i pred­sjednik SUH-ova Odbora za mirovinska prava i sustav Ivo Marjanović vrlo su de­taljno objasnili argumente za transformaci­ju drugog stupa u dobrovoljni, ali ne oduzi­manjem iz prvog mirovinskog stupa među- generacijske solidarnosti. Tu, na žalost SUH i HSU imaju krajnje suprotstavljena stajališta, utoliko više što je i sam čelnik HSU-a donedavno zagovarao stajalište o zamrzavanju i štetnosti takvog stupa.

     Deklarativne stavke: Unatoč (pre)više načelnih i deklarativnih programskih stav­ki, poput „unapređenja dostupnosti zdrav­stvene zaštite", ratifikacije (revidirane) So­cijalne povelje Vijeća Europe, „decentrali­zacije socijalne skrbi s povećanjem kapa­citeta ustanova socijalne skrbi“ i usvajanja Deklaracije o neotuđivim pravima um­irovljenika u Hrvatskom saboru, program HSU-a ima još i konkretnijih elemenata.

     Naknada za starost: SUH je ocijenio ka­ko je zasigurno potrebno građanima stari­jima od 65 godina bez radnog staža osigu­rati „socijalnu naknadu“ na teret sredstava socijalne skrbi, ali se zalaže za model drž­avne naknade za starije od 65 godina koji nisu stekli uvjete za mirovinu, i to iz držav­nog proračuna. Isto, ali različito. SUH se, k tome, zalaže i za uvođenje minimalne mi­rovine koja bi iznosila 50 posto minimalne plaće, što HSU ne drži dijelom mirovin­skog, već socijalnog sustava.

     Pravobranitelj za starije osobe: SUH se također zalaže za uvođenje instituta pra­vobranitelja za umirovljenike i starije oso­be, a prihvaća i da se vlasništvo nad do­movina umirovljenika prenese sa države na županije kao osnivače, ali uz uvjet da im se zakonom zabrani prenamjena (u npr. hotele). Prihvaća i redistributivnu mjeru da se osobama koje koriste rodiljni ili roditelj­ski dopust kod izračuna mirovine za to raz­doblje uzima prosjek plaće svih ostalih go­dina. HSU naglašava da je to mjera za že­ne, međutim SUH drži da treba biti i za očeve koji koriste roditeljski dopust.

     Dodatak na mirovinu: Prihvatljivo je i omogućiti prigodom umirovljenja pravo na dio dodatka od 27 posto razmjeran stažu onima koji sada štede u drugom mirovin­skom stupu, ali SUH drži daleko boljim svim dopustiti prijelaz u prvi stup kako su to učinile Poljska, Slovačka i Češka, jer je politički neshvatljivo da se tjera ljude s pla­ćama nižima od tisuću eura ulagati u drugi stup, kad to naprosto nije isplativo i imat će puno niže mirovine nego u prvom stu­pu.

     Royalovi korisnici: Na posljetku, SUH podržava programsko stajalište HSU-a da je država suodgovorna za sudbinu korisni­ka Royalovog modela dokupa mirovine, ali ne i s time da se prihvati njegove korisnike u mirovinski sustav RH, već da se nađe rješenje kroz druge modele.

Čega nema?

     SUH u ovom programu nije prepoznao nekoliko važnih prioriteta, a to je na prvom mjestu transformacija obvezatnog drugog stupa u dobrovoljni i to nikako na teret do­prinosa iz prvog mirovinskog stupa. Refor­ma mirovinskog sustava je potrebna, no HSU se ne hvata u koštac s takvim pita­njem.

     Drugo, HSU nije nigdje spomenuo pro­blem naglog siromašenja umirovljenika i starijih osoba, gdje je danas više od treći­ne njih u kategoriji siromašnih i socijalno isključenih. Nikakve mjere se ne prepoz­naju u predizbornom programu koje bi pre- venirale ili zaustavile siromašenje, osim tzv. socijalne naknade.

     Treće, HSU ne spominje potrebu pro­nalaženja boljeg modela usklađivanja mi­rovina, jer je postojeći doveo do toga da su u posljednje dvije godine usklađene za sa­mo 5 kuna.

     SUH-ovci su ocijenili razgovore kvalitet­nim i dvosmjernim promišljanjem moguć­nosti poboljšanja prava standarda za um­irovljenike i starije osobe, te očekuju nas­tavak suradnje s ovom parlamentarnom strankom s kojom dijele sjećanja na zajed­ničku borbu i postignuća.