UVODNA RIJEČ

Nada je san budnih

Piše: Igor Knežević

     Nada u bolje sutra nešto je što većinu ljudi ne napu­šta tijekom cijelog života. Bez obzira na godine, u ljudskoj je naravi vjerovati kako će postati slavni ili bogati ili uspješni u poslu, imati dostojna primanja, dobiti na lotu, moći priuštiti sebi i djeci ljetovanje i slično. Dakako, kako čovjek stari, mijenjaju mu se želje i nade u nešto, ali u pravilu i onaj najsiromašniji čovjek uvijek ima nadu da će mu biti bolje. Nada je zapravo jedina ispravna, jer čo­vjeka stalno održava pozitivnim, jer bi u suprotnom život u negativnosti i nezadovoljstvu bio poguban za zdravlje i život čovjeka. Nada i pozitivno razmišljanje uspješan su evolucijski alat, iako naravno često nemaju nikakve veze s realnošću.

     Manje uživamo u onome što smo postigli, nego u onome čemu se nadamo, kazao je jednom prilikom veliki francu­ski mislilac Jean Jacques Rousseau. No, ne gledaju ljudi ružičasto samo u budućnost, već često i u prošlost, kada neke negativne događaje minimaliziraju ili ih pokušavaju zaboraviti, a prisjećaju se samo lijepih trenutaka i stvari. Realnost života je da uvijek može biti gore nego što je bilo, ali i bolje. No, da bi bilo bolje, ljudi se uglavnom moraju dobro potruditi i zaslužiti svoju sreću. A za to su potrebne promjene. I zato su se stari probudili. Barem većina njih.

     U slučaju hrvatskih umirovljenika, od kojih njih većina živi ispod linije siromaštva, promjene nikako da se dogode. Ali zato uvijek postoji nada. Tako su malu nadu umirovlje­nicima donijeli nedavno održani lokalni izbori, u kojima su se pojavile neke nove, mlade snage, koje su u nekoliko hrvatskih gradova i općina obećale da će riješiti probleme korupcije, pogodovanja, lošeg standarda starijih osoba, nedostatka kapaciteta u domovima za starije.

     Ali, zato je tu nada. Ne treba biti preoptimističan i očekivati čuda i da će sve što su novoizabrani političari obećali biti napravljeno. Niti da će se to moći ostvariti u nekom brzom roku, ako se uopće ostvari. Kada bi nove mlade političke snage ispunile i trećinu svojih obećanja, to bi svakako bio pomak ka uređenijoj državi i posljedično bi bilo više novca na raspolaganju za najpotrebitije. Većina umirovljenika glasala je za ove promjene na izborima, što je svakako pohvalno, ali i rizično. Jer ako se biraju jedni te isti koji održavaju trenutnu situaciju, kako im onda može biti bolje. No, ne zaboravimo, može im biti i gore nakon ovih izbora. No, upravo zbog nade, umirovljenicima je već sada bolje i tako će biti bar neko vrijeme, pa se rizik zasad isplatio, a možda i potraje, tko zna. Nadajmo se!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

  

PROBLEMI S TEŽINOM

Ima li lijeka velikom trbuhu?

 

     Ima ljudi koji se godinama bore sa svojim trbuhom i dobro su upoznali „jo-jo" dijetalni sindrom. Izgube na težini, stisnu re­men na hlačama za jednu ili dvije rupice i osjećaju se divno. Međutim, nedugo iza toga, ponovo trpajući u sebe voljenu hranu, vrate izgubljene kilograme i dobiju još koji kilogram ekstra. Za razliku od takvih, oni koji su odustali od strogih dijeta koje su ih činile da se osjećaju lišeni nečega i počeli kuhati hranu s malo masnoća u kojoj su uživali, i koji su provodili pola do jedan sat dnevno u tjelovježbi, za tri do četiri mjeseca izgubili su gotovo 15-16 centimetara u opsegu struka - i na tome su ostali.

     Prošireno mišljenje je da se veliki trbuh rijetko može izgubiti zauvijek. Premda statistike kažu da veliki broj onih koji provedu dijetu ponovo dobiju svu izgubljenu tjelesnu težinu, ipak ima i dosta onih koji svojom disciplinom uspiju održavati rezultate postignute dijetalnim režimom. Ljudi se uspiju riješiti neželjenog masnog tkiva, u mnogim slučajevima zauvijek. Ako ste mnogo puta pokušavali smanjiti svoj trbuh, nemojte gubiti nadu. Velika većina nije uspjela kod prvog pokušaja. Gotovo 80 posto njih je pokušalo tri ili više puta prije nego su uspjeli.

Krizne mjere

     Naslage masnog tkiva smještene oko struka - koje daju osobi oblik jabuke - povezane su sa srčanim oboljenjima, dijabetesom, povišenim krvnim tlakom i povećanim rizikom od nekih vrsta raka. Osim toga, tu treba    spomenuti i ono „visceralno" masno tkivo nakupljeno oko vitalnih unutarnjih organa, kao što su crijeva i jetra. Kako ćete znati da li vam veličina vašeg trbuha signalizira zdravstveni hazard? Jednostavno, utvrdite omjer opsega struka i kukova. Podijelite broj centimetara oko struka s brojem centi­metara oko kukova. Svaki rezultat veći od 0,80 ako ste žena i 0,95 ako ste muškarac, znači da trebate izgubiti na opsegu.

     Ako spadate u tu kategoriju, stručnjaci savjetuju sljedećih nekoliko mjera u cilju smanjenja trbuha. Odredite si svoj vlastiti dijetalni režim. Oni koji uspiju u toj dijeti obično započinju s tri osnovna načela gubitka prekomjerne tjelesne težine: jesti manje masnoća, smanjiti unos kalorija u organizam i provoditi redovnu tjelovježbu. Međutim, osim toga, oni postave i neka svoja vlastita pravila, praveći pokuse i greške sve dok ne pronađu onu kom­binaciju dijetalnog režima i tjelovježbe koja je najbolja za njih.

     Poštujte razlike u spolu. Svaka žena koja je ikada bila na dijetalnom režimu zajedno sa svojim suprugom ili prijateljem, zna da muškarci gube svoj trbuh brže. Za žene te razlike mogu biti frustrirajuće, ali ako budu uporne i ustraju na dijeti, uspjet će. Brzih rješenja nema. To su opredjeljenja za čitav život. Težite „malim pobjedama". Većina nas donosi velike odluke kad planira smanjiti svoju „trbušinu" („Neću jesti ništa masno"; „Vježbat ću svaki dan jedan sat").

Počnite s malim pobjedama

     Međutim, stručnjaci su našli da oni koji su uspjeli u tom poslu obično ostvare svoje ciljeve uz pomoć niza malih pobjeda (za početak, recimo, samo šetnja po svom kvartu nakon večere; ili umjesto maslaca na kruhu, staviti malo džema). Smanjiti masnoće u prehrani. Ako čovjek konzumira puno voća i povrća, ostat će malo prostora u želucu za masnu hranu. Neki stručnjaci vjeru­ju da se gubljenjem velikog trbuha, postupno gubi i žudnja za masnoćama.

     Da bi se riješili velikih naslaga masnog tkiva, morate izgarati energiju, kalorije. Zato vježbajte redovito. Premda se može izgubiti na težini i bez tjelovježbe, istraživanja pokazuju da se taj gubitak neće održavati ako osoba nije fizički aktivna. Zanimljivo, velika većina onih koji su se uspjeli riješiti velikog trbuha, postaju entu­zijasti za tjelovježbu kako bi održavali novo postignuto stanje. Bit će dovoljno vježbati tri puta tjedno, kroz 30 do 45 minuta. Bitno je gubiti kalorije, bez obzira da li trčanjem ili obrađivanjem vrta! Vježbe za trbušne mišiće pomoći će da trbuh previše ne„ispadne".

     Direktno se suočite s problemima. Kad se osoba suoči s gorkom činjenicom da je kazaljka na vagi otišla nebu pod oblake, ne treba reagirati previše emotivno niti previše samokritički. Jednostavno, to valja shvatiti kao problem kojeg treba riješiti. Ima i onih koji odgovornost za takvu situaciju prebacuju na druge, međutim, takva osoba treba prihvatiti da je ona sama odgovorna za svoj struk, velik trbuh i općenito za svoju debljinu.

Bijeg od problema

     Oni koji se nakon dijetalnih režima ubrzo vraćaju na svoju prvobitnu tjelesnu težinu, imaju sklonost da izbjegavaju suočiti se sa svojim osobnim problemima. Kad su uzbuđeni, ljuti, ner­vozni, zabrinuti, potišteni oni puše, piju, više spavaju ili jedu sve kako bi ublažili, zadovoljili ili zatomili svoje osjećaje. Suprotno od toga, treba se direktno suočiti sa svojim problemom, slobodno izraziti svoje osjećaje kad zatrebaju stručnu pomoć.

     Oni koji su uspjeli u svom programu skidanja kilograma, ra­zumljivo, ograničili su i konzumaciju alkoholnih pića. Znanstvena istraživanja su pokazala da ako jedna četvrtina ukupnog dnevnog unosa kalorija dolazi od pive, vina ili jakih pića, da je tada brzina kojom tijelo sagorijeva masti smanjena za oko trećinu u odnosu na one osobe koje ne piju. Još gore, nemetabolizirane masnoće se direktno talože oko trbuha i struka. To može objasniti zašto neke osobe imaju onu „pivsku trbušinu".

     Na kraju valja kazati kako je potrebno da osoba zadrži kon­trolu nad situacijom i da poduzme mjere koje će odgovarati upravo njoj. Preuzimajući upravljanje i kontrolu nad svojom tjelesnom težinom, možete biti sigurni da će vaš program za smanjenje velikog trbuha, koji započinjete danas, biti stvarno i vaš posljednji program.

dr. Ivo Belan