UVODNA RIJEČ

Arheolozi vole stare

Piše: Jasna A. Petrović

     Politički tajnik HDZ-a i potpredsjednik Sabora Ante Sanader jako voli arheologe. Tako je nezaposlenog bivšeg gradonačelnika Omiša Ivana Škaričića, na­kon pola godine nagradne političke plaće, 2013. zaposlio bez natječaja i kvalifikacija na posao ravnatelja Doma za starije i nemoćne u Splitu. U međuvremenu je ravnatelj prije dvije godine pravomoćno osuđen zbog zloupotre­be položaja, ali to nije umanjilo ljubav Sanadera za stra­načkog mu frenda Škaričića.

     Osim toga sigurno je to vrli Ante učinio u dobroj vje­ri, jer voli prvu damu krimića Agathu Christie čiji je drugi muž bio ugledan arheolog, pa je poznata po izreci da je „idealan muž arheolog jer što je žena starija to ga više zanima''.

     Tako je valjda dobroćudno sudio i Sanader, uvjeren kako je arheolog idealno zvanje za starački dom, a k tome je negdje, kako sam glavni lik Škaričić kaže, treba­lo ga zaposliti nakon što je 18 godina bio gradonačelnik. Nazdravlje.

     No, možda neki arheolozi toliko vole stare da su im draži što su antikniji, pa čak i do linije smrti. Možda se tu krije tajna umirućih staraca iz splitskih domova za starije i nemoćne Zenta i Vukovarska, ali i nevjerojatne toleran­cije stručne javnosti spram rukovodećih osoba.

     Zdravstvena inspekcija Vilija Beroša je ocijenila kako nitko nije kriv za pomrle starice i starce, iako je očito kako je glavna sestra preuzela odgovornost skrbi o korisnici­ma i spašavala što je mogla, nabavljala sa svih strana ši­vane maskice, jer ih ravnatelj, a niti osnivač Blaženko Bo- ban, župan Splitsko-dalmatinske županije, nisu osigurali. Bez zaštitne opreme, kako su zaposleni mogli štititi i sebe i korisnike? Virus je tako poludio, ali nitko nije kriv. Mrtvi su krivi jer su stari. Virus je kriv.

     Ministrica socijale Vesna Bedeković u maski Harry Po- ttera se 8. travnja uprizorila u Splitu, bez da je sa sobom povela svoju socijalnu inspekciju ili barem priznala da ju je raspustila još 16. ožujka, a ponovo aktivirala dva dana nakon splitske presice. I dok je Beroš pokrivao druge, Be- deković je pokrivala sebe. Uostalom, sličan je to slučaj, žena je kao osnovni studij završila za učiteljicu, što je nije nimalo pripremilo za posao iz socijale. To ekipi na vlasti nije važno. Glavno da su njihovi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Otvoreno pismo SUH-a ministru financija  Borisu Lalovcu:  

 

UKINITE DRUGI MIROVINSKI STUP! 

 

            Predstavnici Sindikata umirovljenika Hrvatske na 13. skupštini, održanoj 30.6.2015. godine u Zagrebu, odlučili su Vam poslati pismo, ponukani sve glasnijim pritiscima od strane bankarskog lobija da se prije kraja mandata ishodi još jedno „pražnjenje“ državnog proračuna u njihovu korist. Naime, traže da se dodatak na mirovinu prizna svim umirovljenicima, iako za to nema zakonskog i logičkog osnova. Time se do daljnjega nastoji stvoriti privid kako štednjom i u drugom mirovinskom stupu osiguranici neće imati bitno niže mirovine.  

            Poštovani gospodine Ministre, Sindikat umirovljenika Hrvatske odlučio je podsjetiti Vas na neke činjenice koje mogu zbiljski ugroziti egzistenciju umirovljeničke populacije. O tome smo upozoravali javnost putem tiskanih i elektronskih medija, resornog ministra gospodina Miranda Mrsića, bivšeg ministra financija, kao i ostale relevantne subjekte ovoga društva, od parlamentarnih stranaka, akademske zajednica, do brojnih stručnjaka. 

            Riječ je o  posljedicama  postojećeg modela mirovinskog sustava, koji je u primjeni od 1.1.2002. godine, „kopiranog“ od Svjetske banke kroz dva obavezna mirovinska stupa (I. stup utemeljen na međugeneracijskoj solidarnosti  u visini 15 posto od bruto plaće) i II. mirovinski stup utemeljenog na kapitaliziranoj štednji u visini 5 posto od bruto plaće osiguranika.  

            Sindikat umirovljenika Hrvatske pomno već više od jednog desetljeća prati rezultate  takvog promašenog sustava, kakav su napustile gotovo sve države EU u kojima je bio uveden – Poljska, Mađarska i Slovačka; zamrznule ga – Latvija, Letonija i Estonija ili su u startu izabrale dobrovoljni model poput Češke i Slovenije.  

            Stručnjaci i dužnosnici u svim tim zemljama zaključili su i javno obavijestili narod, unatoč pritiscima financijske industrije, kako II. mirovinski stup negativno utječe:

       -  na sigurnost  isplate mirovina postojećim umirovljenicima  

       -  na visinu i sigurnost mirovina budućih umirovljenika

       -  na državni proračun.

            Brinemo stoga, prvo, za mirovine postojećih umirovljenika (koji su svi mirovinu ostvarili uplatama doprinosa samo u prvi mirovinski stup i koji su uplaćivali 20 (i više!) posto u I. mirovinski stup. Od 2016. godine više neće biti osiguranika koji će izdvajati u prvi stup 20%, već će svi izdvajati samo 15 posto, a 5 posto oduzetih iz javnog stupa i preusmjerenih u mirovinske fondove pri bankama izdvajaju se na tzv. privatne račune. Želimo Vas informirati kako je prosječna mirovina novo umirovljenih u 2015. godini spala na samo 1.991 kunu ili 34,8 posto, a svaki je četvrti hrvatski građanin stariji od 65 godina – siromašan.

  •             Računice su jednostavne: iz doprinosa osiguranika primat će se za mirovine tek 19 do 20 milijarda kuna godišnje, a isplaćuje se 36 milijardi godišnje. Državni proračun bi, dakle, trebao krpati nedostajući dio potrebnog mirovinskog budžeta, među inim i 1,5 milijardi kuna umirovljenicima do najniže mirovine, za braniteljske mirovine, HVO, vojne službenike i namještenike  te ostalih 13 kategorija umirovljenika po posebnim propisima.                   -

                Drugo, posljedice mirovinskog sustava iz 2002. vidjele su se tek kada je prvi osiguranik stekao uvjete za mirovinu  iz I. i II. mirovinskog  stupa, koja mu je bila čak do 30% niža nego da je otišao u mirovinu samo temeljem doprinosa u I. stup. Tada se prišlo intervenciji na način da svaki osiguranik koji se dragovoljno opredijelio za I. i II. stup (osiguranici od 40 do 50 godina na dan 1.1.2002.) može izabrati hoće li ići u mirovinu samo po kriteriju I. stupa ili po kriteriju I. i II. stupa.

                Ne iznenađuje da su svi osiguranici koji su to mogli otišli u mirovinu po kriteriju I. stupa. Testirajući mirovine iz II. mirovinskog stupa za 30 i 40 godina ulaganja i kamata po metodologiji koju je objavila  Raiffeisen banka na svojoj web stranici, stručni tim SUH-a je izračunao kako se tek osiguranici s plaćom višom od 1.000€ plaće mogu nadati pristojnijoj mirovini, dok svi s primanjima nižima od prosječne plaće ostvariti će vrlo bijednu mirovinu nedostojnu čovjeka.

                Treće, utjecaj ovakvog stanja mirovinskog modela, s visokim tranzicijskim troškovima i do 1,6 posto BDP-a godišnje, uz recesiju i nedostatnu zaposlenost, nedisciplinu poreznih obveznika itd., poguban je za državni proračun, a time i za stanje javnog duga  je poguban. Jednostavnom matematikom je jasno kako se za mirovinu od 1.000 kuna, koju bi umirovljenik primao po navršenoj 65. godini života trebao bi uplatiti 300.000 kuna. S prosječnom plaćom to bi postigao tek nakon 88 godina rada. A kad bi se životni vijek toliko i produljio, sa 1.000 kuna mirovine, ne bi mogao preživjeti.

            Već 13 godina uplaćuje se 5% ili  5-6 milijardi kuna  manje u I. mirovinski stup; te ih se preusmjerava u II. privatni mirovinski fond. Kako bi pokrila taj minus, država se već 13 godina zadužuje kod tih istih fondova uz kamatu od 5 do 6 posto.  Na taj način fondovi su u 13 godina „zaradili“ oko 70 milijardi kuna, posuđujući državi novac koji ima je država – poklonila!

           Već 13 godina tolerira se isplata neto plaća, neisplata plaća, isplata na crno, isplata „ispod stola“ i slično. I usprkos takvom stanju, bankarski lobi koji nalazi na veliko razumijevanje ministra Mrsića, pod krinkom brige za buduće umirovljenike predlaže se da se uvede dodatak na izračunatu mirovinu (27%)  svim budućim umirovljenicima, bez obzira jesu li ili nisu  20% od svoje bruto plaće ulagali u I. mirovinski stup.

                Poštovani gospodine Ministre, poznato nam je kako će u vremenu do izbora biti sve više pritisaka od strane moćne financijske industrije, te se više ne biraju sredstva. Moć mirovinskih fondova u krilu banaka postaje opasna za ekonomski opstanak države, ali i demokratske vlasti. Mirovinski fondovi su postali sami sebi svrhom.

                Dužnost nam je javno reagirati, jer ovo je naša zemlja, pa predlažemo ono što su druge zemlje već učinile i ojačale svoju financijsku stabilnost, a ne, kako tvrdi bankarski sektor, uzrokovale financijski kolaps. Predlažemo i podržavamo stoga: 

  1. Ukinuti drugi mirovinski fond individualne kapitalizirane štednje (sada od oko 70 milijardi kuna), a sredstva prebaciti na državni proračun. Sve osiguranike vratiti u I. mirovinski stup, jer ih se ionako postupno vraća, naročito one koji imaju niska primanja ili beneficirani staž. Može se odlučiti i da se odluka žele li se vratiti u I. mirovinski stup prepusti osiguranicima, ali uz poštene računice. To će naročito prihvatiti svi koji rade za plaću na razini prosječne i niže plaće. Istodobno, oni koji žele štedjeti u drugom stupu, do njegove potpune reforme, neka dobrovoljno štede, a poslodavci također neka uplaćuju dodatne doprinose u dobrovoljni sustav za svoje radnike.
  2. Kao rezervnu varijantu spašavanja proračuna, smanjivanja javnog duga, te opstanka mirovinskog sustava, predlažemo da se II. stup suspendira najmanje do 2020. godine, do kada najdalje treba razraditi dopunski mirovinski sustav profesionalnih mirovina, po ugledu na zapadnoeuropske zemlje.
  3. Na posljetku, držimo da se odredbe o mirovinskom dodatku od 27 posto trebaju i dalje primjenjivati sukladno Zakonu o mirovinskom osiguranju  i Zakonu o dodatku na mirovinu (NN 114/11), a što znači da na taj dodatak imaju pravo samo osiguranici koji su ulagali 20 posto u I. mirovinski stup i ostvarili mirovinu iz I. mirovinskog stupa, odnosno da to pravo ne mogu koristiti umirovljenici s mješovitom štednjom u I. i II. mirovinski stup. 

        Ovom dopisu prilažemo i javni apel koji smo prije nekoliko dana uputili hrvatskom državnom vrhu, u nadi da ćete ga Vi i Vaši suradnici, pročitati, razmotriti, te pronaći moguća rješenja. Isisavanje iz hrvatskog mirovinskog fonda treba zaustaviti, jednako kao i kontinuirano siromašenje umirovljenika i starijih osoba. 

 

        U očekivanju Vašeg odgovora, s poštovanjem, 

 

                                                                             Sindikat umirovljenika Hrvatske: 

                                                                             Jasna A. Petrović, predsjednica SUH-a

                                                                 

 

FERPA